Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: VDL och Van Hool vann i tuff konkurrens; Skolbarn åker elektriskt tack vare känguru; Ny generation elbussar utan tak från Unvi.
Belgien: Det stora belgiska trafikföretaget De Lijn beställer 60 elbussar från de två busstillverkarna VDL och Van Hool i en order värd nästan 28 miljoner euro eller 280 miljoner kronor. Holländska VDL och belgiska Van Hool fick ordern i tuff konkurrens – hela elva busstillverkare lämnade in anbud i upphandlingen av bussarna. De Lijn bedömer att de båda tillverkarna erbjöd bästa värde för pengarna, sett till TOC (total ägarkostnad) samt balans när det gäller faktorer som teknisk kvalitet, utseende med mera.
Som den bäst rankade anbudsgivaren får Van Hool leverera 60 % av de 60 e-bussarna eller 36 bussar, medan VDL som rankades tvåa får leverera 40 % av ordern eller 24 bussar. Laddinfrastrukturen ska levereras av två företag: Spie-Ekoenergetyka samt Heliox. Laddning sker i depå.
Beställningarna finansieras genom EU:s återhämtningsplan efter covid-19, NextGenerationEU. De Lijn ägs av den belgiska regionen Flandern.
Polen: För att köpa emissionsfria skolbussar kan kommuner i Polen få statliga subventioner enligt ett särskilt miljöprogram som har döpts till ”Känguru – en säker och miljövänlig väg till skolan”. Programmet är nu inne på sin andra runda och har väckt stort intresse från lokala myndigheter runt om i landet. Nu har fem kommuner fått stöd för att köpa eldrivna skolbussar och i samtliga fall har busstillverkaren Solaris vunnit upphandlingen av bussarna.
Bussarna, Solaris Urbino 12 electric, har plats för upp till 41 unga passagerare. Batterikapaciteten varierar, beroende på beställarens önskemål, från 260 till 350 kWh. Som brukligt är i Polen kommer skolbussarna att vara lackade i orange och vara försedda med särskilda skolbusskyltar.
Spanien: Spanska Unvi presenterade nyligen den nya generation av sin open-top-buss e.DDOT. Unvis dubbeldäckare med open-top har blivit populära som sightseeingbussar i många länder i Europa. Även i Stockholm rullar UNVI:s dubbeldäckare. Presentationen skedde i den spanska staden Vigo.
Bussen har en motor på 400 kW och drivs med Ziehl-Abeggs navmotorer. Kapaciteten hos batterierna från BMZ är, beroende på kundens önskemål, 145 – 434 kWh. Enligt tillverkaren ligger energiförbrukningen under 1 kWh per kilometer. Över 30 procent av bromsenergin återvinns. Bussen finns i längder från tio till tretton meter.
Lämna ett svar