Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snart leder hon ett storföretag i storföretaget

Linda Holmberg tar över som affärsområdeschef för Nobina i Stockholm – och blir i praktiken ledare för ett storföretag i storföretaget. Foto: Ulo Maasing.

Snart är det upp till bevis för Linda Holmberg. Som anbudschef hos landets största bussföretag Nobina har hon ansvarat för företagets vinnande anbud i SL:s stora upphandling av busstrafik nyligen. Snart är det hennes uppgift att säkerställa att trafiken kommer igång och fungerar. Samtidigt har hon ansvaret för Nobinas övriga trafik i Storstockholm. Vid årsskiftet tar hon över rollen som affärsområdeschef för Nobina i Stockholm. I praktiken kommer Linda Holmberg då att leda ett storföretag i storföretaget med över 1 000 bussar i trafik. I jobbet ingår den första stora lanseringen av elbussar i SL-trafiken. Vi har träffat Nobinas nya affärsområdeschef för Stockholm.

– Det känns naturligtvis utmanande, men mest är det spännande och roligt att få vara med och i praktiken förverkliga det som vi arbetat så intensivt med, säger Linda Holmberg.

– Vi har varit ett stort team på Nobinas anbudsavdelning och en rad experter inom andra delar av företaget som under många dedikerade timmar har arbetat fram anbuden.

De två trafikpaket som SL beslutade om för några veckor (klicka här) sedan omfattar busstrafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort i Storstockholm och är en rejält stor affär: cirka 12,7 miljarder kronor under avtalstiden på tio år. Nobina ska ta över trafiken i april 2023.

Den nuvarande operatören Keolis har dock begärt överprövning av SL:s tilldelningsbeslut. Ärendet är ännu inte avgjort av förvaltningsrätten, men Linda Holmberg känner sig trygg med upphandlingen.

– Vi har ett stort förtroende för SL:s upphandlingsprocess men inväntar naturligtvis domstolens beslut, säger hon.

Skatter och flyg
Arbete med anbud i upphandlingar har Linda Holmberg gjort även innan hon kom till Nobina. Från början var det inte alls persontrafik som var Linda Holmbergs inriktning. Hon är jurist i grunden, var särskilt intresserad av skattejuridik och arbetade inom Skatteverket innan hon tog steget in i flygbranschen. Hon var därefter en del av flygbolaget Nextjets utveckling. Nextjet var under en period Sveriges största regionala flygbolag. Som vice vd i flygbolaget var hon med och räknade hem flera stora uppdrag för dåvarande Rikstrafiken, numera Trafikverket. Och hon gillar att jobba med anbud.

– Jag är en sportmänniska och tycker om att tävla. Därför tyckte jag att det var spännande att komma till Nobina och arbeta med anbud i en större organisation.

De senaste fem åren har hon varit chef för anbudsavdelningen inom Nobina.

– Det svåraste i en upphandling är att finna rätt balans mellan vad som är möjligt att leverera och hitta en lönsam kontraktsutveckling. Att vinna ett kontrakt är inte svårt, det är bara att sänka priset. Men företaget ska kunna leva med kontraktet under tio år. Därför är det nödvändigt att väldigt noga överväga vilken nivå man ska lägga sig på. Och visst kan det kännas pirrigt ibland, men det är också det som motiverar och gör det spännande, förklarar Linda Holmberg.

Som landets största bussoperatör möter Nobina köpare och upphandlare med mycket olika förutsättningar, från stora organisationer som SL, Västtrafik och Skånetrafiken till betydligt mindre upphandlare.

– De stora regionerna upphandlar ofta och har därför också en större erfarenhet. Mindre regioner kanske bara upphandlar trafik en gång vart tionde år och kan därför naturligtvis inte bygga upp samma erfarenhet. Men där möter vi ofta en stor lyhördhet och öppenhet. Genomgående vill man nästan alltid från upphandlarna ha en dialog med oss och andra trafikföretag om hur kollektivtrafiken ska utvecklas. Det känns väldigt positivt, konstaterar Linda Holmberg.

– Vissa är mer förändringsbenägna än andra. Ibland skulle jag önska att man var lite mindre ängslig, att man skulle våga ta större kliv och prova nya grepp för att nå målen med att öka resandet och marknadsandelen för kollektivtrafiken. Det kan vara att prova nya modeller, lägga mer ansvar på trafikföretaget, dra mer nytta av båda parters kompetenser.

Storskalig elbussutveckling
Om SL:s tilldelningsbeslut står fast efter domstolsprövning kommer resenärerna att märka betydande förändringar, lovar Linda Holmberg.

– Vi gör en stor satsning på elbussar då vi har sett en mycket snabb utveckling inom det området både med avseende på kostnad och kapacitet. Det blir i stor utsträckning nya fordon och en tystare kollektivtrafik. Vi tror på att tillsammans med SL göra en sådan satsning som SL också är redo för. Från trafikstart kommer 70 elbussar att sättas in i det ena trafikområdet och 120 i det andra. Sedan blir det fler.

För SL är trafikstarten det första stora elbusskiftet. Idag kör Nobina en handfull elbussar i Norrtälje och Transdev likaså i Norrort.

Även i övrigt finns det en generell tendens att kostnaderna för kollektivtrafiken sjunker, framhåller Nobinas anbudschef. Hon menar att det bland annat beror på det gemensamma arbete som parterna i branschen bedriver för att finna kostnadseffektiva lösningar i alla led.

– Tidigare var det mer av beställare och utförare i branschen. Nu är det mer av partnerskap och samverkan.

Bra exempel
Teknikutvecklingen under de kommande tio åren är en av de svåra frågor som Linda Holmberg och hennes kollegor har fått ta ställning till när de räknat fram sitt anbud på de två SL-paketen. Resandeutvecklingen efter pandemin är en annan sådan fråga. Just svårigheterna att bedöma resandet gjorde att SL avbröt upphandlingen två gånger innan man nu genomförde den.

– SL har balanserat upphandlingsmodellen väldigt bra och inte lagt över en alltför stor risk på trafikföretagen. Sättet som SL har genomfört upphandlingen är ett bra exempel på hur en upphandling kan göras i en kristid, i en extraordinär situation.

Fokus på resenärerna
För Linda Holmberg är det nu dags att ta vid i rollen som affärsområdeschef, att både starta upp verksamheten i de nyligen vunna kontrakten och fortsätta utvecklingen i de befintliga.

– Vi behöver starta upp de nya kontrakten med fokus på en lika hög leveranskvalitet som vi haft i de befintliga kontrakten i SL-trafiken de senaste åren. Vi kommer tillsammans med SL framförallt ha fokus på resenärerna och att fortsätta utvecklingen av kollektivtrafiken efter pandemin för att återfå och öka resandet igen. För att lyckas med det kommer vi bl a att fortsätta fokusera på våra resenärslöften, ett attraktivt trafikutbud när resenärerna vill resa och ny teknik såsom elbussar i de nya trafikkontrakten, säger hon.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)