Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nye Nobinachefen: Pandemin ett hack i kurvan

Vid årsskiftet tar Martin Pagrotsky över på vd-posten i Sveriges största bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Vid årsskiftet tar Martin Pagrotsky över som vd för Nobina Sverige. ”Ett jättesteg att efterträda två giganter som Jan Bosæus och Henrik Dagnäs på posten”, säger han själv. Han har arbetet länge på ledningsnivå inom Nobinakoncernen, men står nu inför en helt ny utmaning genom att bli operativt ansvarig för en stor verksamhet. Han får det högsta ansvaret för omkring 7 500 medarbetare som bland annat ser till att Nobinas bussar i Sverige varje dag kör en sammanlagd sträcka som motsvarar femton varv runt jorden.

– Det jag nu, innan jag har börjat, känner en mycket stor ödmjukhet inför är just storleken på uppdraget. Mängden av medarbetare, att få alla att dra åt ett håll, att alla ska må bra och ha sin utveckling, säger Martin Pagrotsky.

– Informationsflödet är enormt mycket större än om man arbetar på koncernnivå och det gäller att kunna djupdyka i frågor. Samtidigt finns det inom Nobina Sverige en enormt dedikerad ledningsgrupp som får det att fungera.

Martin Pagrotsky är jurist i grunden och blev klar med sin akademiska examen år 2000. Via en advokatbyrå i Göteborg kom han till tingsrätten i Karlstad innan ha år 2001 började arbeta på en av Sveriges största advokatfirmor, Vinge, där han också blev advokat.

Upphandlingar
För nästan 16 år sedan, 2006 blev han rekryterad till Nobina som chefsjurist. Men även om han har sin bakgrund i juridiken har Martin Pagrotsky under sin tid på Nobina haft ett brett engagemang i företagsledningen i de olika bolag som ingår i Nobinakoncernen, från sekreterare i styrelsen till ansvar för fordon, inköp, personalfrågor och inte minst avtalsfrågor.

Han har bland annat arbetat med att arbeta fram branschens avtalsrekommendationer som nu i stor utsträckning styr relationerna mellan operatörer och regionala kollektivtrafikmyndigheter, inte minst i samband med upphandlingar. Trots att Nobina är landets största bussföretag och deltar i många upphandlingar är man inte särskilt flitig när det gäller att överklaga upphandlingar som inte har gått Nobinas väg.

– Vi försöker vara proaktiva i samband med upphandlingar. Vi kan vara ute tre år i förväg hos kommuner och regioner för att påverka så att de följer branschens rekommendationer när de lägger upp och genomför sina upphandlingar. Vi vill visa bra trafiklösningar, och hur trafiken ska bli affärsmässig och hur avtalen ska innehålla så få risker som möjligt. Det leder till effektiva lösningar, mer trafik för skattepengarna och minskar behovet att överklaga.

– Vi tror inte att överklaganden i sig är en bra väg framåt, men det kan absolut vara något som man i sista hand känner sig tvingad att ta till, säger Martin Pagrotsky.

Ingen kris
Martin Pagrotsky kliver in i sin nya roll som vd för landets största bussoperatör samtidigt som hela branschen har drabbats hårt av covid-19-pandemin.

– Men jag tror egentligen inte att branschen har en kris. Den har alla förutsättningar att fortsätta att vara helt avgörande för att alla människor, inte bara de med bil, ska kunna transportera sig till och från arbetet, affären, utbildningen och så vidare. Naturligtvis är det en utmaning just nu, men jag ser läget mer som en fråga som behöver lösas tillfälligt mellan uppdragsgivare och operatörer. Jag tror att vi ganska snart kommer till ett läge där vi måste hitta sätt att nå målen med fler resenärer i kollektivtrafiken.

Smart mobilitet
Nobina Sveriges nye vd pekar på nya lösningar och hjälpmedel för att göra det enkelt att resa kollektivt. Ett exempel på det, säger han, är Nobinas app Travis som ska underlätta för människor att välja färdmedel och kombinationer av färdmedel som passar dem bäst vid olika tillfällen. Men där kollektivtrafiken är själva grundstenen.

– Smarta lösningar, smart mobilitet är viktigt. Det måste bli enklare att resa kollektivt för att människor ska välja bort bilen, inte minst på mindre orter och på landsbygden, säger han.

På många håll har biltrafiken ökat under pandemin, samtidigt som kollektivresandet har minskat. Det är, framhåller Martin Pagrotsky, inte en hållbar utveckling utan kommer att leda till ökade utsläpp, ökad trängsel, sämre framkomlighet för alla och så vidare. Att människor reser mer tillsammans är på många håll därför en nödvändighet.

– Pandemin har faktiskt visat på vikten av en bra kollektivtrafik, även om kollektivtrafiken inte kan klara alla resbehov. Nergången under pandemin är ett hack i kurvan.

Arbeta tillsammans
Under sina år som chefsjurist inom Nobina har Martin Pagrotsky bara en gång varit med om att företaget och en uppdragsgivare har mötts i en rättstvist. Han betonar gärna behovet att arbeta tillsammans, även om operatörer och upphandlare har olika roller.

– Helt klart har samverkan i branschen stärkts under åren och det finns en större kraft i viljan att göra saker tillsammans, jämfört med hur det var för tio – femton år sedan. Tidigare kanske det fanns en bra lokal samverkan, men den har helt klart utvecklats även på nationell nivå. Och jag hoppas att vi kan se en liknande utveckling även i Finland, Norge och Danmark. Där har man inte kommit riktigt lika långt som här i Sverige, säger han.

Kommer Nobina Sveriges nye vd att ta busskörkort?

– Nja, jag vet inte, även om jag är lite sugen på det. Men det viktiga för mig handlar om dialogen med medarbetarna, om att förstå verksamheten och medarbetarnas vardag är helt avgörande, oavsett om jag har busskörkort eller inte.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)