Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Resebranschen vädjar hos regeringen

Didrikson Seth, generalsekreterare för Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF. Foto: SRF.

Resebranschföreningen SRF har idag skrivit till regeringen och begärt att de olika stödåtgärder som funnits tidigare under pandemin återinförs. SRF framhåller att branschen är långt ifrån att ha återhämtat sig och den senaste utvecklingen med ökad smittspridning och att återinförda restriktioner har gjort att en liten positiv trend under hösten nu abrupt har bytts mot en inbromsning.

– Svensk ekonomi i stort visar en stark återhämtning. Detta gäller tyvärr inte resebranschen som fortsatt ligger långt under normala intäktsnivåer. Precis som restauranger drabbats av inställda julbord har vi i resebranschen de senaste veckorna sett en kraftig avmattning i bokningar för vintern och den kommande sommaren, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF.

Resebranschen har drabbats hårt av pandemin med omsättningstapp på upp mot 90 procent. Hälften av alla arbetstillfällen har försvunnit på ett och ett halvt år. För att skydda de kvarvarande arbetstillfällena har resebolag varit bland de flitigaste att utnyttja till exempel korttidsstödet, framhåller SRF. Samtidigt konstaterar man att denna stödform upphörde i och med september.

– Regeringen uppgav förra veckan att man avsåg ta bort karensen för att söka ordinarie korttidsstöd. Detta är positivt. Dock behöver reglerna förtydligas och permitteringen höjas till upp emot 80% som tidigare. Regeringen bör även redan nu ha i beredskap nya lånemöjligheter för arrangörer om nya reserestriktioner medför att ett stort antal resor måste ställas in. Då kan kunderna snabbt få återbetalt för sina inställda resor, säger Didrik von Seth.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)