Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tre miljarder till kollektivtrafiken – tots betydligt större förluster

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna får inte stöd för 36 procent av intäktstappet under första halvåret i år. Foto: Ulo Maasing.

Tre miljarder från staten till kollektivtrafiken – Trafikverket har nu fördelat coronastödet till landets kollektivtrafikmyndigheter, alltså de ansvariga för kollektivtrafiken i regionerna. Men myndigheterna hade begärt mycket mer, 4,8 miljarder men får endast 64 procent av det begärda stöder för första halvåret. Kollektivtrafikmyndigheterna tappade i genomsnitt 50 procent av sina biljettintäkter, men körde två – tre procent mer.

Så här mycket får de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i coronastöd från staten under det första halvåret. Tabell: Trafikverket.

Det är Trafikverket som hanterar kollektivtrafikmyndigheternas ansökningar om stöd och beslutar om vem som får ersättning och hur mycket, utifrån uppställda kriterier. Trafikverkets beslut kan inte överklagas. Det är regeringen som har beslutat om omfattningen på stödet, det vill säga tre miljarder kronor för 2021.

På samma sätt som under 2020, utgår ersättningen från minskade biljettintäkter jämfört med motsvarande period 2019. För att säkra att stödet bidrar till minskad trängsel i kollektivtrafiken, kommer ersättningen under 2021 justeras utifrån hur utbudet av kollektivtrafik har upprätthållits.

Samtliga regionala kollektivtrafikmyndigheter har ansökt om stöd om totalt 4,8 miljarder kronor i år. Beloppet överstiger de medel om 3 miljarder kronor som regeringen har beslutat i stöd till kollektivtrafiken 2021.

Trafikverket har därför prutat ersättningen med samma procentsats för samtliga regionala kollektivtrafikmyndigheter som ska ges ersättning. Det innebär en procentuell neddragning på cirka 36 procent av vad respektive myndighet har sökt.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)