Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

200 nya elbussar till Storstockholm

På tisdagen kommer trafiknämnden i Region Stockholm att fatta beslut om inriktningen på en upphandling som ger SL ytterligare minst 200 elbussar. Foto: Ulo Maasing.

SL får minst 200 nya elbussar som ska trafikera i Bromma, Sollentuna, Solna och Sundbyberg som resultat av att Trafiknämnden i Region Stockholm på tisdagseftermiddagen fattar beslut inriktningen om en ny bussupphandling. Målet i upphandlingen är att minst 80 procent av alla bussar i Bromma, Sollentuna, Solna och Sundbyberg ska vara en elbuss.

– Genom att upphandla trafiken kan vi steg för steg införa den senaste och mest hållbara tekniken för att utveckla SL-trafiken. Beslutet om 200 nya elbussar blir ytterligare ett kliv mot en fullt elektrifierad bussflotta, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Det nuvarande trafikavtalet för busstrafiken i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna löper ut den 19 augusti 2024.

SL räknar med att tilldelningsbeslut i upphandlingen kan fattas under det andra kvartalet 2023.

I Region Stockholm finns elbussar sedan tidigare i busstrafiken i Märsta, Vallentuna, Sigtuna och Upplands Väsby. Därtill även i stadstrafiken i Norrtälje sedan 2018 och i Barkarby och Järfälla. I år tillkommer femton elbussar som ska köras av Keolis i Stockholms innerstad. I höstas fattade SL beslut om en rekordupphandling som innebär 300 nya elbussar till Nacka/Värmdö, Huddinge, Botkyrka och Söderort.

SL siktar nu på att minst 1000 elbussar ska trafikera gatorna i Stockholmsregionen till 2030 och att antalet ska vara 2100 elbussar i Stockholmstrafiken till 2035.

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. Ett tankefel finns om busstrafiken i Stockholm: Man blandar ihop förorter och innerstad. Det är stor skillnad:
    Bussar till och från förorter. bör vara ”SNABBA OCH LÅNGA”. Många passagerare reser långa sträckor mellan få hållplatser. Här passar stombussar bra.
    Medan bussar i innerstad bör vara ”MINDRE OCH MÅNGA”. Många passagerare, men som reser KORTA sträckor mellan MÅNGA hållplatser. Ofta ”tvärsträckor” mellan t-bannor, som mellan Hornstull och Fridhemsplan.
    Vi innerstan behöver alltså FLER TURER och FLER HÅLLPLATSER
    Men Tamsons & Co säger tvärtom. Av ekonomiska skäl, där förarlöner är den tunga delen. Därför satsar man på stombussar. En förare, många passagerare. Färre hållplatser, kortare tid.
    Kort fråga: Är vi till för Kollektivtrafiken eller är den till för oss?

    • Håller med dig, konceptuellt. Rent allmänt gäller att turtäthet är A och O för publik transport, det är oerhört viktigt med täta avgångar. En missad anslutning skall inte innebär 20 minuters extra väntetid, på sin höjd 5.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)