Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Brittiska National Express ska beställa 130 batteridrivna dubbeldäckare för trafik i Coventry, England. Staden satsar på helt elektrifierad busstrafik till 2025.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa, men den här gången gör vi utflykter även till Kanada och Asien. Denna gång: Bara elbussar i engelsk stad 2025; Isbjörnssafari med terränggående elbuss; Fortsatta framgångar för Ebusco; Mest ekologiska bussen utsedd; Upphandlar nästan 6 000 elbussar på ett bräde.

Storbritannien: Den engelska staden Coventry, med 370 000 invånare, siktar på att enbart ha elbussar i stadstrafiken år 2025. Idag finns där tio elbussar, men antalet ska öka snabbt. Redan nästa år ska 130 eldrivna dubbeldäckare sättas i trafik i Coventry av ett av storföretagen i brittisk bussnäring, National Express. Detta enligt ett avtal mellan National Express och West Midlands Combined Authority (WMCA).

Coventry planerar att hela bussflottan i staden, cirka 300 bussar, ska vara eldriven år 2025. I fjol säkrade WMCA statligt stöd på 50 miljoner pund (cirka 622 miljoner kronor) för en omställning till enbart elbussar i Coventry. Liknande avtal väntas med andra bussföretag som avtalet med National Express.

Parterna har inte avslöjat vilken busstillverkare som ska leverera de nya elbussarna, men det är klart uttalat att bussarna ska vara tillverkade i Storbritannien. Att så är fallet är ett villkor för statligt stöd till investeringen.

Därmed är bara tre leverantörer tänkbara: Wrightbus, ADL/BYD och Switch Mobility (som tidigare hette Optare).

I Kanada kan man nu åka på isbjörnssafari med specialbyggda elbussar. Foto: Frontiers North Adventures.

Kanada: Nu kan man åka med elbuss på isbjörnssafari i Kanada. Det är företaget Frontiers North Adventures som arrangerar turer där deltagarna kan få se isbjörnar ute i vildmarken – ungefär som valsafari, fast på tundran. Turerna utgår från Churchill i den kanadensiska delstaten Manitoba som Frontiers North Adventures kallar ”världens isbjörnshuvudstad”. Företaget har tolv fyrhjulsdrivna, specialbyggda bussar, ”Tundra buggies”, var och en med plats för upp till 40 passagerare, samtliga byggda av företaget.

Nu har Frontiers North Adventures börjat konvertera de dieseldrivna bussarna till eldrift som är betydligt skonsammare i den känsliga miljön. I november var den första bussen klar och efterhand ska samtliga tolv Tundra buggies vara konverterade till eldrift.

Holländska Ebusco stärker sin position på elbussmarknaden. Bild: Ebusco.

Tyskland: Den holländska elbusstillverkaren Ebusco fortsätter att stärka sin position på marknaden. Nu senast fick företaget en order på tio Ebusco 2.2 12-metersbussar med låggolv samt tio laddstationer om 100 kW. Köpare är trafikföretaget Südwestdeutsche Landesverkehrs-AG (SWEG) i sydvästra Tyskland och bussarna ska gå i trafik i delstaten Baden – Württemberg.

Spanien: Årets mest ekologiska buss har utsetts i Spanien. Det är den spanska busstillverkaren Castrosuas buss Nelec som av en 62 personer stark jury har förärats titeln i konkurrens med nio andra bussar. Juryn består av företrädare för större buss- och kollektivtrafikföretag samt branschorganisationer i landet.

Castrosua Telex har i Spanien utsetts till årets mest ekologiska buss. Foto: Castrosua.

Enligt Castrosua kan bussen mycket flexibelt anpassas till olika kunders eller städers behov. Nelec finns i versioner från 11,5 till 13 meter och konstruktörerna har också använt sig av erfarenheter från covid-19-pandemin, bland annat genom att i luftkonditioneringen justera luftcirkulationen för att minska risken för spridning av virus. Traditionella stoppknappar för resenärerna har ersatts med fotoceller, alternativt pedaler så att resenären slipper trycka på en knapp som andra också har använt.

Indien: Statliga Convergence Energy Services (CESL) ska upphandla nästan 6 000 elbussar för trafik i fem storstäder i Indien. Upphandlingen gäller 5 450 enplansbussar och 130 dubbeldäckare till städerna
Delhi, Kolkata, Surat, Bengaluru och Hyderabad. Senare ska satsningen utökas till nio städer. De första bussarna ska levereras redan i juli i år.

Syftet med upphandlingen är att påskynda elektrifieringen av busstrafiken i de indiska storstäderna. Trafikföretagen kommer inte att behöva göra någon investering i bussarna utan får leasa dem från CESL under tolv år och betala ett kilometerpris för användningen av bussarna. Själva upphandlingen bedöms vara värd mellan 410 och 650 miljoner euro, det vill säga 4,3 – 6,8 miljarder kronor.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)