
Den norska trafikhuvudmannen Kolumbus och bussoperatören Vy Buss satsar på ett unikt projekt med en självkörande, 8,3 meter lång buss i vanlig stadstrafik. Foto: rethe Skundnerg/Kolumbus.
För första gången i Europa lanseras nu en stor, självkörande buss som ska gå i vanlig stadstrafik. Bussen kan ta upp till 50 passagerare. Det är ett av de mest avancerade pilotprojekten hittills i världen med självkörande bussar. Det är trafikföretaget Vy Buss och den norska trafikhuvudmannen Kolumbus som står för trafiken. Den startar i den norska staden Stavanger i april och blir en integrerad del av kollektivtrafiken i Stavanger under två år. Innan dess ska bussen tests och certifieras i en företagspark i staden.
Enligt Kolumbus och Vy utgör projektet med den självkörande bussen i Stavangers centrum ett stort steg i utvecklingen av autonoma bussar. Storleken på bussen, i kombination med mycket avancerad teknik och att trafiken ska ske i vanlig stadstrafik i centrala Stavanger gör projektet till ett av de mest avancerade i världen, framhåller Vy och Kolumbus.
– Vi är mycket glada för möjligheten att testa denna banbrytande buss i samarbete med en så framtidsinriktad uppdragsgivare som Kolumbus, säger Ole Engebret Haugen, koncernchef i Vy Buss.
Trafikhuvudmannen Kolumbus ska integrera den autonoma bussen med sitt ordinarie utbud. Vy svarar för själva bussen, trafiken och ombordvärdar. Under testperioden kommer det att finnas en säkerhetsförare ombord som kan gripa in om det skulle behövas, något som idag är lagkrav. På sikt är det dock meningen att säkerhetsföraren ska flyttas från bussen til en ledningscentral, ett ”kontrolltorn”, och därifrån övervaka flera bussar.
– I Kolumbus är vi engagerade i att få ner klimatutsläppen och är ständigt på jakt efter lösningar som kan bidra till att göra det mer attraktivt att resa kollektivt. Vi har deltagit i flera pilotprojekt med självkörande bussar och har sedan 2018 arbetat med att få igång ett projekt med en större, självkörande buss, säger Kolumbus´ vd Odd Aksland.
Den buss som används i projektet är eldriven och tillverkad av turkiska Karsan. Längden är 8,3 meter och bussen har 21 sittplatser.
Det är det norska företaget Applied Autonomy som levererar den utrustning som övervakar bussen när den är i drift. Om det inträffar något oväntat under körning reagerar systemet blixtsnabbt eftersom sensorerna som håller koll på rörelser omkring bussen registrerar händelser 20 gånger i sekunden.
Kolumbus framhåller att syftet med projektet är att arbeta med framtidsinriktad innovation och att göra självkörande bussar till ett bra komplement till det existerande mobilitetsutbudet. Både Kolumbus och Vy säger att man ser på självkörande bussar som ett komplement och ett stöd till kollektivtrafiken i centrala Stavanger, inte som något som ska ersätta bussförarna. Man menar också att projekt som detta kan göra det mer attraktivt för unga människor att välja bussföraryrket som en karriärväg.
I Sverige har autonoma bussar testats, och testas, på flera håll. I Barkarbystaden i Järfälla kör dessutom SL och bussoperatören Nobina en reguljär linje med självkörande bussar. Men i samtliga fall handlar det om minibussar som kör i låg fart.
Autonoma, större bussar i vanlig trafik har testats på flera andra håll, bland annat i Spanien. Men där har trafiken inte integrerats med det övriga kollektivtrafiksystemet.
Massarbetslösheten för bussförarna närmar sig….