Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med övertagandet av Nobina

Ägarna till närmare 93 procent av aktierna i Nobina har sagt jag till en försäljning.

Nu har ägarna till 92,8 procent av aktierna i bussjätten Nobina AB tackat ja till att överlåta sina aktier till investmentbolaget Basalt genom Ride BidCo. Därmed är storaffären i hamn. För en vecka sedan hade ägarna till 88,6 procent av aktierna sagt ja till en försäljning vilket gjorde att köparen förlängde den ursprungliga tidsfristen för aktieägarna i Nobina att säga ja till uppköpserbjudandet. Villkoret från köparsidan var att man kan förvärva mer än 90 procent av aktierna.

När den förlängda tidsfristen gick ut i fredags hade alltså ägarna till 92,8 procent av aktierna i Nobina tackat ja till en försäljning, det vill säga ägarna till totalt 80 064 597 aktier i Nobina. Överlåtelsepriset är 108 kronor per aktie. Det innebär att Basalt genom Ride BidCo värderar Nobina AB till cirka 9 323 miljoner kronor.

Ride BidCo konstaterar därmed att samtliga villkor för affären har uppfyllts. Samtidigt förlänger man sitt erbjudande till de aktieägare som ännu inte har sagt ja till en överlåtelse att göra det senast den 8 februari.

– Vi är glada över det fantastiska stöd erbjudandet fått och ser fram emot att arbeta med Nobinas ledning och stötta bolagets verksamhet i den viktiga kollektivtrafiksektorn. Vi förlänger nu acceptperioden till den 8 februari för att ge kvarvarande aktieägarna en ny möjlighet att acceptera budet, säger Rob Gregor, Managing Partner på Basalt Infrastructure Partners LLP.

Omkring den 17 februari kommer de nuvarande aktieägarna i Nobina att börja få köpeskillingen utbetald.

Nobina är Nordens största bussföretag med trafik i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Det var i mitten av december som det blev klart att Basalt genom sitt nybildade svenska dotterbolag Ride BidCo ville köpa Nobina (klicka här).

För en vecka sedan hade ännu inte ägarna till tillräckligt många Nobinaaktier sagt ja till erbjudandet (klicka här).

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)