Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rekordmånga nöjda med SL-trafiken

Ett styrkebesked, säger SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) om den första kundnöjdhetsmätningen i SL-trafien sedan pandemins början.

Totalt 85 procent av resenärerna säger att man är nöjd med kollektivtrafiken i Stockholms län. Det visar den senaste undersökningen av kundnöjdheten som SL i Storstockholm har genomfört. Undersökningen genomfördes i november och är den första som SL har gjort sedan pandemins början. SL står för över hälften av Sveriges kollektivtrafik, såväl sett till utbud som antal resenärer.

– Ett styrkebevis i en tuff tid. Stockholmarna litar på sin kollektivtrafik och är nöjda med SL. Det är det bästa betyg vi kan få och är ett kvitto på att alla insatser som gjorts av medarbetarna gett resultat. Att svart på vitt nå historiskt hög kundnöjdhet i en av det svenska samhällets största kriser i modern tid är stort, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

– Vi har inte bara kunnat se hur SL kunnat hålla öppet, när övriga samhället stängt ner. Vi har sett trafiken rulla med ökad kraft och det när kollektivtrafiken i vår omvärld inte mäktat med uppgiften. Det har kostat i både mänsklig ansträngning och i pengar. Att resenärerna sett och uppskattar uppoffringen gör mig stolt.

Nöjdheten hos resenärerna i SL-trafiken i november 2021 uppgår till 85 procent. Det är den första mätningen av kundnöjdhet sedan mars 2020 då resultatet uppgick till 83 procent. I november 2019 var den uppmätta kundnöjdheten 81 procent. Regionfullmäktiges mål för SL-trafiken är en kundnöjdhet om 78 procent.

Undersökningen görs via enkäter där cirka 13 000 resenärer svarar varje månad.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. ”Som man frågar får man svar”, heter det. Gäller särskilt statistik.. Har man till exempel frågat om
    * alla busslinjers plötsligt ändrade linjesträckningar och riktningar (6:an på Odengatan resp /Karlbergsvägen t ex försvårar återresor)
    * om alla indragna hållplatser och turer (täthet är viktigare än fart i innerstan)
    * de oregelbundna avstånden mellan hållplatser (som vid Skansen och på Hornsgatan)
    * om hur många som åker stombuss från en ändhållplats till en annan (tidsvinsen på en delsträcka blir marginell)
    * hur många som använder bussar som ”tvärlinjer” mellan t-bane-linjer eller för att slippa byta vid Centralen
    Om man frågar ”Är du nöjd med…” får man troligen fler Ja än Nej. Vi vill gärna se hur SL har frågat.
    F d buss- och taxiförare som läst statistik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)