Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Tufft besked från regeringen – och oroande om skatt på biodrivmedel

Beskedet att stöden försvinner efter februari är tufft för buförretagen, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Det är välkommet att lyfta restriktionerna, men regeringens besked att stöden försvinner efter februari (klicka här) är tufft för bussföretagen, kommenterar Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag. På regeringens presskonferens på tisdagsmorgonen togs också frågan om reduktionsplikten  och beskattningen av biodrivmedel upp. Anna Grönlund karakteriserar det som Mikael Damberg sa där som oroande.

– Vi välkomnar att regeringen lyfter restriktionerna. För en hårt sargad bussbransch som hållit i och hållit ut kommer dock de närmaste månaderna vara utmanande. Regeringens besked att stöden försvinner efter februari är tufft – stöden har hjälpt många företag att överleva så här långt, även om man också tvingats göra stora nedskärningar i verksamheten.

– Att starta upp verksamheter tar tid – många har minskat sin verksamhet och tvingats säga upp medarbetare. Och för företag som kör turist- och beställningstrafik gapar många bokningssystem tomma.

– För den upphandlade busstrafiken är det viktigt att regionerna som nu gör prognoser och förbereder kommande års budgetar i spåren av pandemin värnar sin kollektivtrafik och satsar för att kunna använda kollektivtrafiken som ett strategiskt verktyg för att nå ett hållbart och tillgängligt samhälle. I pågående nationella diskussioner kring infrastruktur behöver också bussens plats prioriteras för att vi ska kunna skapa en attraktiv kollektivtrafik som lockar nya och befintliga resenärer att välja bussen för sin resa, kommentarer Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Under presskonferensen på tisdagsmorgonen togs också frågan om bränslepriser, reduktionsplikt och skatten på biodrivmedel upp. Anna Grönlund är inte nöjd med de svar Mikael Damberg gav där.

– Beskedet vid dagens presskonferens från finansminister Mikael Damberg är oroande. Den svenska regeringen behöver agera kraftfullt gentemot EU-kommissionen för fortsatt skattebefrielse för höginblandande biodrivmedel som HVO.

– Att inkludera dem i reduktionsplikten, som regeringen diskuterat, innebär att busstrafiken som idag leder omställningen till en fossilfri fordonsflotta tvingas backa de närmaste åren. Idag kör över 85% av svenska bussar på fossilfria drivmedel, mycket tack vare biodrivmedel som HVO. Sverige och Finland står idag nästan ensamma inom EU med att driva på utvecklingen för framtidens biodrivmedel.

– Här behöver vi samlat höja tonläget och tala för våra biodrivmedel som erbjuder en möjlighet att klara den gröna omställningen. Biodrivmedel är viktiga i den samlade energi- och drivmedelsmixen. För många andra transportslag, som inte kommit lika långt i sin omställning som bussbranschen, är biodrivmedel viktiga. I oroliga tider uppmärksammas också alltmer fördelarna med en hållbar produktion i närområdet, vilket är en viktig aspekt, kommenterar Anna Grönlund.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)