
Solaris blev i fjol störst på den europeiska elbussmarknaden med 390 nyregistrerade elbussar och en marknadsandel på 11,9 procent. Åtta av bussarna registrerades i Sverige för trafik i Gävle. Foto: Region Gävleborg.
Elbussarnas framryckning fortsätter i Europa medan gasbussarna tappar marknad. Så när som på några enstaka bussar registrerades i fjol lika många fullelektriska bussar som hybridbussar i 31 europeiska länder. Nästan 60 procent av alla stadsbussar i dessa länder har nu en alternativ drivlina. Och även om kurvan över nyregistrerade gasbussar har börjat peka neråt ökar gasbussarna snabbt på en marknad – för regional trafik. Största elbussmärke i Europa blev i fjol Solaris. Uppgifterna har tagits fram i den årliga rapporten från holländska Chatrou CME Solutions.
Det är tionde året i rad som konsultföretaget och dess ägare Wim Chatrou presenterar sin kartläggning av alternativa drivlinor i europeisk bussbransch. Rapporten ger en unik överblick över utvecklingen när det gäller alternativa drivlinor bland bussarna i Europa: hybrider, elbussar (utom trådbussar) gasbussar och bränslecellsbussar.
Rapporten belyser utvecklingen när det gäller bussar över åtta ton i de 27 EU-länderna samt Storbritannien, Island, Norge och Schweiz.
De alternativa drivlinorna har de senaste åren ökat sin marknadsandel snabbt bland nyregistrerade bussar i Europa. I fjol nyregistrerades totalt 9 813 sådana bussar. Ungefär en tredjedel av dessa var fullelektriska och en tredjedel var hybridbussar. Skillnaden mellan hybridbussar och elbussar var hårfin – endast tre bussar.

Samtidigt som registreringarna av gasbussar minskade i Europa ökade andelen gasbussar för regiontrafik. Foto: Ulo Maasing.
När det gäller gasbussarna syns en tydlig förskjutning av den trafik som de nya bussarna ska användas i. Totalt backade gasbussarna när det gäller nyregistreringarna. Men den utvecklingen gäller främst stadsbussar. Samtidigt ökade nämligen de nyregistrerade gasbussarna för regiontrafik påtagligt.
Av de 3 088 gasbussar som registrerades i de 31 länderna i fjol var nämligen 864 avsedda för annan trafik än stadstrafik. Året innan, 2020, registrerades 3 162 gasbussar och 539 av dessa var inte stadsbussar.
Siffrorna skiljer inte mellan biogasbussar och naturgasbussar utan båda kategorierna räknas in bland gasbussarna.
Diagrammet här nedan visar utvecklingen av bussar med alternativ drivlina under åren 2012 – 2019. Det är viktigt att tänka på att siffrorna för 2012 – 2019 avser Västeuropa samt Polen, medan siffrorna för 2020 och 2021 gäller de 27 EU-länderna samt Storbritannien, Island, Norge och Schweiz. I sin senaste rapport har nämligen Wim Chatrou lagt ner stora ansträngningar på att få fram detaljerade siffror även från östeuropeiska länder som Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Kroatien, Bulgarien och Slovenien.

Utvecklingen i Europa när det gäller nyregistreringar av bussar på minst åtta ton och med alternativ drivlina. Svart = totalt; blått = hybridbussar; grönt = gasbussar; orange = elbussar; rött = bränslecellsbussar. Siffrorna för 2012 – 2019 avser Västeuropa samt Polen, för 2020 – 2021 EU-länderna samt Storbritannien, Island, Norge och Schweiz. Diagram: Chatrou CME Solutions.
I allt fler länder i Europa rycker elbussarna fram. Flest nyregistrerade elbussar i fjol kan Nederländerna stoltsera med: 1 319 bussar, vilket motsvarar 15,5 procent av alla nya elbussar i de 31 länderna i Chatrous rapport.
På andra plats kommer Tyskland med 1228 bussar (14,4% av de nyregistrerade bussarna. Därefter följer Storbritannien (1150 bussar, 13,5%), Frankrike (1013 bussar, 11,9%), Sverige (630 bussar, 7,4%), Polen (608 bussar, 7,1%), Norge (469 bussar, 5,5%), Italien (397 bussar, 4,7%), Spanien (317 bussar, 3,7%) samt Finland (310 bussar, 3,6%).

Sverige placerade sig i fjol som Europafemma när det gäller nyregistrerade elbussar. Bland annat satte Nobina i Malmö ett stort antal elbussar från MAN och Volvo i trafik under sommaren. Foto: Ulo Maasing.
Rapporten visar också tydligt att elbussmarknaden i Europa är fragmentiserad och att ingen busstillverkare har någon dominerande ställning.
Förra året registrerades totalt 3 282 elbussar (trådbussar oräknade) i EU, Storbritannien, Island, Norge och Schweiz. Störst marknadsandel hade den polska busstillverkaren Solaris med 11,9 procent, tätt följd av BYD-Alexander Dennis med 11,4 procent. Mercedes-Benz, som var relativt sent in på elbussmarknaden, har raskt arbetat upp sig och hade i fjol 10,1 procents marknadsandel med 333 nyregistrerade elbussar.
Diagrammet nedan visar fördelningen mellan de 17 största elbussleverantörerna i fjol. De svarade för 95,4 procent av alla nyregistrerade eldrivna stadsbussar i de 31 länderna förra året.

Elbussmarknaden i Europa är fragmenterad. Sjutton tillverkare svarade förra året för 95,4 procent av alla levererade eldrivna stadsbussar över åtta ton i de 31 länder som rapporten täcker. Trådbussar är inte inräknade. Diagram: Chatrou CME Solutions.
Även sett till hela tioårsperioden 2012 – 2021, då 8 513 elbussar registrerades i de aktuella länderna, har Solaris störst marknadsandel, 13,3 procent, följd av BYD 12,8 procent, VDL med 11,4 procent, BYD/Alexander Dennis med 9,4 procent, Yutong med 7,5 procent, Volvo med 7,1 procent samt Mercedes-Benz med 6,8 procent.
Bränslecellsbussarna utgör ännu endast en marginell del av bussmarknaden. I fjol registrerades 158 sådana bussar i de 31 europeiska länder som rapporten omfattar. Men det är ändå en dramatisk ökning, jämfört med tidigare år. 2020 registrerades 47 bränslecellsbussar och 2019 32. Under de sju åren innan dess handlar det genomgående om ensiffriga tal och vissa år om inga nya bränslecellsbussar alls.
Det kan också vara värt att notera att ingen av de traditionellt stora bussleverantörerna i Europa har levererat en enda bränslecellsbuss under perioden 2012 – 2021. Undantaget är tre Mercedes-Benz för åtta – nio år sedan.
Istället är det nordirländska Wrightbus som dominerar marknaden med närmare 40 procents marknadsandel. Samtliga dessa bussar har gått till den brittiska marknaden med hjälp av stora statliga subventioner.
De ”stora” leverantörerna av bränslecellsbussar i övriga Europa är polska Solaris, belgiska Van Hool och portugisiska Caetano, se tabellen här intill.
Lämna ett svar