Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Högt betyg för färdtjänst och sjukresor

De som reser med sjukresor och färdtjänst i landet är genomgående nöjda med sina resor, visar årets rapport ANBARO från Svensk Kollektivtrafik. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

Resenärer som anlitar färdtjänst eller sjukresor ger resan högt betyg. Och allra nöjdast är de som reser med Region Värmlands servicetrafik. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafiks stora undersökning ANBARO, det vill säga barometern för anropsstryrd trafik. Undersökningen mäter hur resenärerna har upplevt kvaliteten på sin senaste serviceresa, det vill säga färdtjänst– eller sjukresa. Undersökningen visar också att allt fler av resenärerna använder digitala tjänster när de bokar sin resa. Undersökningen täcker 20 av landets 21 län.

Resenärernas betyg är genomgående högt. Över 90 procent av såväl sjuk- som färdtjänstresenärerna är nöjda med beställning och resa sammantaget, närmare bestämt 91 procent av sjukresekunderna och 92 procent qv färdtjänstkunderna. Högst betyg får bemötandet vid telefonbeställning, lägst själva beställningen. Men i inget fall går nöjdheten under 90 procent. 93 procent av sjukresekunderna och 92 procent av färdtjänstkunderna är nöjda med förarens bemötande.

Mest nöjda med beställning och resa sammantaget är värmlänningarna där 94 procent är nöjda mot 92 procent i hela riket. På alla punkter i undersökningen är värmlänningarna mer nöjda än riket i sin helhet.

Digitaliseringen vinner terräng också inom den anropsstyrda trafiken. Användandet av digitala tjänster bland färdtjänst- och sjukreseresenärerna har ökat med femton procent mellan 2017 och 2021. Mest har användingen ökat bland sällanresenärerna. Under samma period har bokningen av färdtjänst och sjukresor via appar och webb femdubblats.

Mattias Andersson. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

– Samhället har snabbt blivit mer digitalt under pandemin och det märks att många äldre och funktionsnedsatta har ökat sin kunskap, både i att chatta och att beställa varor och tjänster digitalt. Det här innebär att det finns än större anledning för våra medlemmar att fortsätta att satsa på digitala lösningar, säger Mattias Andersson, projektledare för ANBARO på Svensk Kollektivtrafik.

Under 2021 kom 96 procent av serviceresorna fram i tid.

– Punktligheten i den allmänna kollektivtrafiken är viktig för att hinna med byten mellan bussar och komma i tid till arbetet. Men inom serviceresor är punktligheten kanske ännu viktigare, eftersom det handlar om att komma i tid till bokade läkarbesök eller att personer som behöver ständig tillsyn inte ska bli lämnade ensamma i väntan på sin resa, säger Mattias Andersson.

– Många servicesresor bygger på samåkning och samplanering mellan resor för att hålla nere samhällets kostnader. Att så många som sju av tio får önskad avresetid när de gör sin beställning visar att det går att balansera resenärsönskemål med samplanering och samtidigt uppnå hög resenärsnöjdhet, säger Mattias Andersson.

De som reser med hjälpmedel (rollator, rullstol etc), ledsagare eller medresenär är generellt något mindre nöjda än övriga resenärer. Rätten till färdtjänst är kopplad till att resenären har någon form av funktionsnedsättning som gör det svårt att resa kollektivt eller på egen hand, vilket även gäller en stor andel av de anordnade sjukresorna.

– Bland färdtjänstresenärerna är 46 procent rörelsehindrade och 72 procent behöver praktisk hjälp av föraren med exempelvis sin rollator, med bältet eller att komma in till sin lägenhet och det verkar påverka nöjdheten, säger Mattias Andersson.

Klicka här för att ladda ner rapporten.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)