Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Finansministern frågas om energiskatt för kollektivtrafik

Trafikutskottets förste vice ordförande Anders Åkesson (C). Foto: Sveriges Riksdag.

Arbetar regeringen för att att det ska bli möjligt för enskilda länder i EU att sänka energiskatten för kollektivtrafiken? Den frågan ställer trafikutskottets förste vice ordförande, riksdagsledamoten Anders Åkesson (C) i en skriftlig fråga till finansminister Mikael Damberg (S). Frågan har stor betydelse för elektrifieringen av busstrafiken. Idag är spårbunden kollektivtrafik i Sverige befriad från elskatt medan trafik med elbussar måste betala skatt på el.

I sin fråga till finansministern undrar Anders Åkesson om regeringen är villig att trycka på för att det enligt EU:s nya energiskattedirektiv ska bli möjligt för enskilda medlemsländer att sänka energiskatten för kollektivtrafik.

Med stöd i det nu gällande energiskattedirektivet har Sverige redan idag slopat elskatten för spårbunden trafik. Men flera aktörer i den svenska kollektivtrafiken har i många år lobbat för att all kollektivtrafik, alltså även busstrafiken, ska slippa elskatt. Syftet är att pådkynda omställningen till eldrift i hela kollektivtrafiken. Det skulle göra det möjligt att de biodrivmedel som idag används för busstrafik kan användas av andra trafikslag där elektrifieringen ännu inte är genomförd.

Under det här pågår i EU:s ministerråd förhandlingar om ett reviderat energiskattedirektiv med sikte på att ett nytt direktiv ska träda i kraft vid nyår.

– Det är viktigt för hela den svensk kollektivtrafiken att ett antal förändringar görs i det förslag som nu ligger från EU-kommissionen för att gynna den starka och positiva omställningen till en fossilfri fordonsflotta inom kollektivtrafiken, skriver Anders Åkesson.

Han tar också upp EU-kommissionens förslag om varierande skattenivåer för biodrivmedel, beroende på vilka råvaror som ingår.

– Riktigt allvarligt är den föreslagna nivån på grödebaserade biodrivmedel och för de biodrivmedel som kallas hållbara.

– Transportsektorn, där kollektivtrafiken ingår, måste ha tydliga, långsiktiga och ekonomiskt hållbara spelregler. Det är av största vikt att all lagstiftning drar i samma riktning och i samma takt för att det ska vara ekonomiskt hållbart för de som har att följa lagstiftningen, skriver Anders Åkesson.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)