Elbussföretaget Hybricon i Umeå redovisar ett resultat för 2021 på -6,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med -19,6 miljoner kronor under 2020. Det framgår av Hybricons bokslutskommuniké som presenterades på måndagsförmiddagen. Samtidigt är företagsledningen påtagligt optimistisk inför framtiden. I slutet av mars väntas de första elbussarna från kinesiska King Long komma till Sverige.
I sina kommentarer till bokslutet pekar vd:n Mårten Fuchs på en rad utmaningar under det gångna året. Det gäller främst covid-19-pandemin som har gjort det omöjligt för Hybricon att besöka King Long, som man representerar i Sverige och Danmark. Komponent- och transportpriser har pressats i höjden och serviceverksamheten i Umeå har fått stängas helt eller delvis vid ett antal tillfällen.
På plussidan framhåller Mårten Fuchs att de två första elbussarna från King Long till Transdev i Umeå beräknas komma till Sverige den sista veckan i mars.
– Uppfattningen är att denna affär genererat ett avsevärt intresse för King Long bussar på den nordiska marknaden, skriver Fuchs.
Han pekar också på att serviceverksamheten i Umeå har förbättrats avsevärt, både operationellt och resultatmässigt, och aviserar nyrekryteringar inom området.
I affären med Transdev ingår också laddutrustning från Winline som man bedömer som både tekniskt och kommersiellt mycket konkurrenskraftigt.
Lämna ett svar