Sveriges Bussföretag välkomnar det åtgärdspaket som regeringen presenterade på måndagen med anledning av de snabbt stigande drivmedelspriserna (klicka här). ”Sänkta skatter är bra, men bussföretagen behöver långsiktiga spelregler”, säger Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund.
– Det är välkommet att regeringen lyssnar på de vittnesmål som kommit från bland annat landets bussföretag om att de skenande drivmedelspriserna kan leda till att företag som redan sargats svårt av pandemin nu inte klarar av att möta den prischock som skenande drivmedelspriser innebär. Sänkta skatter är bra, men det ska inte vara ett tillfälligt beslut, våra medlemsföretag behöver långsiktiga spelregler, kommenterar Anna Grönlund.
Sveriges Bussföretag uppmanar också den svenska regeringen att i detta läge intensifiera sitt arbete på EU-nivå för att få övriga medlemsländer, förutom Sverige och Finland, positiva till att satsa på och utveckla biodrivmedel. Förbundet menar att det kan gynna en inom-europeisk produktion vilket i dessa tider är än mer positivt menar man.
-Att regeringen nu går fram med ett reviderat förslag till reseavdrag ser vi fram emot förutsatt att det ligger i linje med det förslag som tidigare skickats på remiss. Ett ändrat reseavdrag som inte missgynnar kollektivtrafikens resenärer är en fråga vi tillsammans med andra aktörer inom kollektivtrafiken länge drivit på för, säger Anna Grönlund.
För lite och för sent
– Skattesänkningen kommer alldeles för sent. Regeringen har alla möjligheter att införa sänkningen retroaktivt fr o m den 1 april för att gälla minst året ut, säger Bawer Coskun, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.
– För landets taxiåkerier handlar det om att fortsatt kunna leverera samhällsviktiga transporter och bidra i omställningen till en grönare mobilitet. Det handlar om färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar samt alla människors behov av tillgängliga resor i hela landet.
Svenska Taxiförbundet anser också att regeringens förslag att nästa år frysa reduktionsplikten på årets nivå är otillräckligt. Man framhåller att många taxifordon drivs med biobränsle. En frysning av skatterna för miljövänligt bränsle som HVO100 och E85 bör åtminstone kunna göras till 2021 års nivå, anser taxiförbundet som dock bortser från att de flytande biodrivmedlen är skattebefriade 2022 ut och regeringen har eller ska skicka ansökan om en förlängning av skattebefrielsen ytterligare tio år.
Organisationen menar också att regeringen bör överväga att införa en lägre skattesats på kommersiell diesel för yrkesmässiga transporter av gods och personer. Det skulle vara tillåtet enligt EUY:s energiskattedirektiv. Taxiförbundet framhåller även att direktivet gör det möjligt att införa differentierade skattesatser för lokal kollektivtrafik inklusive taxi, avfallshantering, försvaret och den offentliga förvaltningen samt för transporter av personer med funktionshinder samt ambulanstransporter.
Lämna ett svar