Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler underkänner regeringsförslag om ID-kontroller

Johan Wadman, vd, Svensk Kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Regeringens förslag om återinförda ID-kontroller vid Sveriges gränser, utom gränsen till Norge, underkänns även av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Som vi tidigare rapporterat (klicka här) har Sveriges Bussföretag riktat skarp kritik mot förslaget. Det är inte ID-kontrollerna i sig man protesterar mot, utan att de ska utföras av transportörerna. ”Det är inte rimligt att transportörer ska utföra polisiära uppgifter och berörda regionala kollektivtrafik-myndigheter dessutom stå för kostnaderna och riskera en sanktionsavgift på 50 000 kr per transport”, skriver Svensk Kollektivtrafik till regeringen.

I likhet med Sveriges Bussföretag anser Svensk Kollektivtrafik att kontrollerna ska utföras av polisen.

Svensk Kollektivtrafik varnar för att ID-kontrollerna kommer att leda till längre restider och ökad risk för förseningar och färre avgångar, främst för tågtrafiken över Öresund. Effekten kommer bli minskat kollektivtrafikresande och lägre biljettintäkter för berörda regionala kollektivtrafikmyndigheter, framförallt för Öresundståg, anser organisationen.

– Dessutom kommer omfattande anpassningar av tåg- och busstrafiken och sannolikt även rekrytering av personal att krävas för att kontrollerna ska kunna genomföras. Om regeringen ändå väljer att gå vidare med förslaget anser Svensk Kollektivtrafik att staten måste kompensera berörda regionala kollektivtrafikmyndigheter för de ökade kostnaderna.

Svensk Kollektivtrafik efterlyser även en rad preciseringar av förslagetoch ställer en rad frågor:

Vad avses med transportör? Hur ska transportörer som kör regional kollektivtrafik kunna bevisa att identitetskontroller har gjorts för att undvika 50 000 kr i sanktionsavgift per tur? Hur ska personer som saknar id-handlingar hanteras vid kontroll under färd? Hur ska ensamkommande barn hanteras?

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)