
Biljettfusket i kollektivtrafiken i Skåne är nu åter på samma nivå som innan pandemin. Foto: Ulo Maasing.
Biljettfusket i den skånska kollektivtrafiken är nu åter på samma nivå som innan pandemin. Under pandemin ökade fusket kraftigt när bussarnas framdörrar hölls stängda för att främst minska smittorisken för bussförarna.
En normal dag genomförs mellan 5000 och 7000 kontroller ombord bussar och tåg i hela Skåne.
Under mars månad 2021 var det 5,56% av resenärerna som reste utan giltig biljett. Motsvarande siffra 2022 uppgick endast till 1,49%, vilket är i nivå med hur läget var innan pandemin.
– Varje person som reser utan att lösa biljett gör det på bekostnad av de skånska skattebetalarna och alla resenärer som betalar sin biljett, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.
Som vi nyligen rapporterat har fuskåkningen i SL-trafiken i Storstockholm också minskat kraftigt, även om det är betydligt större än i Skåne (klicka här). I fjol halverades fusket i SL-trafiken, men uppgick trots det till 424 miljoner kronor. Under 2021 uppgick tjuvåkningen till 5,4 procent av alla resor som gjordes i SL-trafiken.
Motsvarande siffra för 2020 var 12,0 procent till en kostnad för SL om 767 miljoner kronor. Ett normalår som 2019 låg fuskandelen på 3,1 procent och en kostnad om 264 miljoner.
Är det samma förvridna definition på fusk som i SL-trafiken, där resenärer räknades som fuskare när det inte fanns möjlighet att använda reskassa eller starta periodbiljett ombord på bussen, och kundtjänsten hänvisade de som bodde långt ut på landet att gå till tunnelbanan istället?