Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stort intresse för Västtrafiks upphandling

Kungälvs resecentrum. Västtrafik har upphandlat busstrafiken i Kungälv, Stenungsund och Dalsland. Foto: Eddie Löthman.

Intresset var stort bland bussföretagen när det gäller att delta i Västtrafiks upphandling av busstrafiken i Kungälv, Stenungsund och Dalsland. Som vi nyligen rapporterat (klicka här) avgjordes upphandlingen på fredagen och Vy Buss samt Ellös Buss tilldelades två respektive ett av trafikpaketen. Men hela tolv företag lämnade in ansökan om att få delta och nio företag kom in med anbud.

Upphandlingen innebär att all tätortstrafik i Kungälv och Stenungsund blir eldriven från nästa sommar. Samtidigt får trafiken i Dalsland nya biogasbussar.

Samtliga avtal löper på tio år, med undantag för skoltrafiken i Kungälv som har en något längre avtalsperiod. För Kungälv gällde upphandlingen tre tätortslinjer och nio landsbygdslinjer samt skoltrafik med cirka 130 turer per skoldag. Trafikstarten för skoltrafiken startar i augusti nästa år och linjetrafiken i juni 2024. I Stenungsund gäller upphandlingen också tre tätortslinjer och nio landsbygdslinjer samt skolturer.

Linjetrafiken i Dalsland omfattar femton linjer, både landsbygdstrafik och expressbusslinjer. Till det kommer skoltrafik. I både Dalsland och Stenungsund är det trafikstart i augusti nästa år.

Endast tre av företagen, Buss i Väst, Connect Bus Sandarna och Vy Buss bjöd på samtliga tre paket.

Ellös Buss, Bergkvarabuss, Keolis och Nobinaägda KE´s bussar (Karl Erik Elofsson Buss) bjöd på trafiken i Kungälv och Stenungsund. Flexbuss Sverige bjöd på trafiken i Stenungsund och Dalsland och Nobina endast på trafiken i Dalsland.

Det företag som efter en utvärdering som Västtrafik har gjort hade det lägsta utvärderingspriset har tilldelats uppdraget i respektive paket. Prisskillnaderna mellan de olika anbuden är måttliga.

För trafikområde Kungälv blev priserna per år för det tioåriga trafikavtalet de här:
1. Vy Buss 58 497 287 kr
2. Bergkvarabuss 61 460 531 kr
3. Ellös Buss 61 600 279 kr
4. Connect Bus Sandarna 62 550 803 kr
5. Keolis 65 044 966 kr
6. Buss i Väst 66 550 803 kr
7. KE´s Bussar 69 230 018

För trafikområde Stenungsund blev priset per år:
1. Ellös Buss 41 962 586 kr
2. Vy Buss 42 725 929 kr
3. Buss i Väst 44 638 131 kr
4. Bergkvarabuss 45 317 294 kr
5. Keolis 45 918 227 kr
6. Connect Bus Sandarna 46 654 102 kr
7. Flexbuss Sverige 46 893 019 kr
8. KE´s Bussar 49 782 325 kr

För trafiken i Dalsland blev utvärderingspriset/år:
1. Vy Buss 89 354 546 kr
2. Buss i Väst 91 953 353 kr
3. Connect Bus Sandarna 98 758 864 kr
4. Flexbuss Sverige 102 482 423 kr
5. Nobina 112 748 617 kr

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)