Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

El och vätgas i fokus för största busstillverkaren

En ny generation batterier och bränslecellsdriven räckviddsförlängare ska kraftigt öka räckvidden för Mercedes-Benz eldrivna stadsbuss eCitaro. Foto: Daimler Buses.

Daimler Buses, som är Europas största busstillverkare, siktar på att endast leverera utsläppsfria stadsbussar i Europa 2030 – både batteri- och vätgasdrivna. Senast 2030 kommer Daimler Buses också att ha en eldriven långfärdsbuss på marknaden och 2025 kommer Daimler att leverera de första batteridrivna regionbussarna, eller som de ibland kalas, intercitybussarna. Redan nästa år kommer Mercedes eldrivna stadsbuss eCitaro med en bränslecellsdriven räckviddsförlängare. I höst introduceras den tredje generationen NMC litiumjonbatterier på eCitaro som ger en kraftigt ökad räckvidd. Fokuseringen på eldrift innebär också att Daimler inte kommer att fortsätta utveckla en Euro VII-motor för klass I-bussar.

I början av veckan presenterade Daimler Buses sitt program för eldrivna transporter med fokus på busstrafik. Det skedde vid företagets anläggningar i tyska Mannheim med topparna från Daimler Trucks (där bussarna ingår), men också den tyske transportministern Volker Wissing och hans motsvarighet i delstaten Baden – Württemberg, Elke Zimmer. Presentationen skedde inför ett stort uppbåd journalister från hela Europa. Som enda svenska media var bussmagasinet.se på plats. Senare under veckan mötte Daimler en rad kunder för att berätta om sitt arbete med elektromobilitet.

Först fokuserar Daimler sina insatser på el på marknaderna i Europa och Latinamerika där Daimler Buses just nu introducerar ett elbusschassi. Senare följer andra marknader efter. I Europa är det de eldrivna versionerna av stadsbussen eCitaro som får gå i bräschen.

Till Oberwörder, chef för Daimler Buses: Precis som med lastbilarna kommer vi att erbjuda både batteridrivna och bränslecellsdrivna bussar. Foto: Ulo Maasing.

Med den nya batterigenerationen och räckviddsförlängaren kommer eCitaro att klara så gott som all trafik i storstadsområden utan behov av tilläggsladdning under dagen, vare sig det handlar om depåladdning eller laddning ute på linjen. Det framhöll Till Oberwörder, chef för Daimler Buses på seminariet.

Han aviserade också att helt bränslecellsdrivna bussar kommer att lanseras av Daimler.

– Precis som med lastbilarna kommer vi att erbjuda både batteridrivna och bränslecellsdrivna bussar. När det gäller bränslecellsdrift är vi inriktade på bussar för långväga trafik och intercitytrafik, sa Oberwörder, dock utan att avslöja några närmare planer om dessa.

Hybridversionen av storsäljaren Intouro, Intouro K, är första steget mot eldrivna intercitybussar från Mercedes-Benz. Foto: Ulo Maasing.

I Mannheim visade dock Mercedes-Benz upp den helt nya hybridversionen av populära Intouro som av många företag används som regionbuss eller för kombinerad skol- och beställningstrafik för enklare uppdrag. ”Intouro K är första steget på vår elektrifiering av bussar för intercitytrafik”, förklarade Daimlermedarbetare på plats.

Mot slutet av året kommer elbussen Mercedes-Benz eCitaro att kunna fås med energitäta NMC-batterier av den tredje generationen. Varje batteripack har en effekt på 98 kWh. NMC står för nickel-mangan-kobolt. Foto: Daimler Buses.

Ökad räckvidd
För stadsbussarna ligger fokus idag på en fortsatt utveckling av batteritekniken och en bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Den tredje generation NMC litiumjonbatterier som Daimler introducerar på eCitaro mot slutet av året har 50 procent högre energitäthet än den nuvarande generationen. Det ger bussen en minst lika stor ökad räckvidd. 12-metersversionen av eCitaro kan då fås med sex batteripaket om sammanlagt 588 kWh och ledbussen 686 kWh vilket ger en räckvidd på en laddning på 280 respektive 220 kilometer under normala förhållanden och betydligt mer under gynnsamma förhållanden.

Bakom förbättringen ligger cylindriska battericeller och en förbättrad kemisk sammansättning. Den ökade batterikapaciteten gör dock inte bussen tyngre utan vikten är oförändrad. Batterierna levereras av den stora europeiska batteritillverkaren Akasol.

Utvecklingen av batterierna i eCitaro har gått i rasande fart. När bussen introducerades 2018 var räckvidden för tolvmetersversionen 150 kilometer. Andra generationens NMC-batterier ökade räckvidden till 200 kilometer och nu är det snart 280 kilometer som gäller. För den normalstora bussen har alltså räckvidden ökat med 80 procent och för ledbussen med 120 procent. Daimler räknar också med en fortsatt utveckling av batteritekniken och därmed även räckvidden för batteribussar.

– Utvecklingen fortsätter. Vi har inte nått en slutpunkt än, sa Till Oberwörder.

Lika för lika
Till det kommer alltså nästa år en bränslecellsdriven räckviddsförlängare med en bränslecell från Toyota som idag också levererar bränsleceller till en annan europeisk busstillverkare, portugisiska Caetano. Bränslecellen har en maxeffekt på 60 kW och är platt. Det gör att den passar bra att montera på busstaket där också vätgastankarna finns.

Vätgastankarna på eCitaro med räckviddsförlängare är placerade på tvärs över framaxel och främre överhäng. Foto: Daimler Buses.

Tolvmetersversionen av eCitaro kan ha fem eller sex tankar med totalt 25 eller 30 kilo vätgas, medan ledbussen har sex eller sju tankar och följaktligen med 30 eller 35 kilo vätgas. Tankarna är monterade över framaxeln och framför denna. Till det kommer batteripaketen.

De första leveranserna av eCitaro med räckviddsförlängare är planerade till nästa år.

– Den nya batterigenerationen och räckviddsförlängaren gör att vi nu kan ersätta stadsbussar med förbränningsmotor med emissionsfria bussar, lika för lika, framhöll Michaiel Klein, utvecklings- och produktionschef vid Daimler Buses.

– Vi har valt att satsa på att komplettera kompakta, effektiva batteripaket med en bränslecellsdriven räckviddsförlängare av ekonomiska skäl. El är idag avsevärt mycket billigare än vätgas och en helt vätgasdriven buss skulle vara mycket dyrare att både tillverka och köra.

I framtiden kommer dock helt bränslecellsdrivna bussar för mer långväga trafik. En inte alltför djärv gissning är att själva bränslecellerna då kommer att levereras från den fabrik som nu byggs utanför Stuttgart av Cellcentric, ett företag som ägs av Volvo och Daimler gemensamt.

Bränslecellsbussar för stads- och förortstrafik finns av allt att döma inte på agendan för Daimler Buses eftersom man inte anser att det kostnadsmässigt går att försvara. En kombination av batteridrift och en räckviddsförlängare ger ju samma miljöfördelar, men avsevärt billigare.

Mirkko Sgodda, försäljnings- och marknadschef för Daimler Buses. Foto: Ulo Maasing

Europatrea
Att Daimler fortsätter att utveckla stadsbussen Citaro är inte märkligt med tanke på de framgångar man haft med modellen. Sedan den först lanserades 2017 har Citaro sålts i över 60 000 exemplar och eCitaro har med sina drygt 600 sålda bussar nu blivit marknadsledande bland batteribussar i Tyskland och trea i Europa.

– Och vi är övertygade om att den kommer att ersätta Citaro med förbränningsmotor. Därför säger vi nej till Euro VII i stadsbussar (klass I-bussar) utan koncentrerar våra investeringar i segmentet uteslutande till elektriska drivlinor, sa Mirkko Sgodda, försäljnings- och marknadschef för Daimler Buses.

Flera andra, mindre nyheter på eCitaro presenterades också. En sådan som säkert välkomnas av en del operatörer är att kontakterna för depåladdning nu också kan fås med placering i fronten och i bakpartiet på ledbussen.

Nyckelfärdigt
Daimler Buses kommer nu också att erbjuda sina kunder ”nyckelfärdiga” elbusslösningar och leverera den kompletta, nödvändiga infrastruktur som behövs för eldrift. Hittills har företaget mest fungerat som konsulter vid sidan om själva bussleveranserna och kunderna har själva fått ta hand om installation av infrastruktur. Nu förenklar Daimler Buses detta.

– Vi har en helhetssyn när det gäller elektrifiering och levererar nyckelfärdiga elbusslösningar. Det betyder att kunderna från oss kan få allt som behövs för en fungerande trafik med elbussar, från att planera och installera infrastrukturen till laddlösningar, omställning av depån och utbildning av medarbetarna, sa Till Oberwörder.

Tysklands kommunikationsminister Volker Wissing: Elektrifieringen kräver samarbete mellan stat och industri. Foto: Ulo Maasing.

På presskonferensen presskonferensen framhöll även Daimler Trucks vd Martin Daum att en snabb övergång till fossilfri busstrafik förutsätter att staten stöttar en sådan utveckling. På plats fanns även Tysklands kommunikations-minister Volker Wissing som instämde.

– Kostnaderna är ett problem när det gäller elektrifiering av busstrafiken, samtidigt som bussen är viktig för miljöarbetet. Därför stöder den federala regeringen investeringr i elbussar med upp till 80 procent av mellanskillnaden för priset av en buss med förbränningsmotor och en elbuss. Hittills har vi fått in ansökningar om stöd för inköp av 5 000 elbussar sa Wissing.

– Nu är en andra stödomgång på väg där vi också stöder bränsleceller som räckviddsförlängare. Vad vi behöver är mogna lösningar.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)