I den senaste omgången av medfinansiering enligt stadsmiljöavtalen tar Uppsala kommun och Region Uppsala hem storslam. Av de 2,35 miljarder kronor som trafikverket nu medfinansierar går två miljarder som bidrag till finansieringen av en ny spårväg i Uppsala. De övriga 350 miljonerna delas av femton kommuner och regioner för satsningar på cykeltrafik och kollektivtrafik.
Pengarna från Trafikverket innebär att spårvägsbygget i Uppsala kan påbörjas 2025 för att vara färdigt 2029.
Uppsala kommun och regionen motiverar valet av spårväg i stället för BRT, en högklassig busstrafik, är kapaciteten. År 2050 förväntas 80 000 människor resa längs spårvägssträckan varje dag, en mängd som bussar har svårt att klara av, menar kommunen.
Spårvägen är beräknad att kosta kommunen totalt 6,1 miljarder. Staten har tidigare beviljat drygt 0,9 miljarder kronor för Ultunalänken. Tillsammans med de dryga 2 miljarder som Trafikverket nu bidrar med utgör statens bidrag 50 procent av den totala kostnaden för spårvägssatsningen.
För driften av den framtida spårvägen svarar Region Uppsala.
Stadsmiljöavtalen innebär att kommuner och regioner kan söka medfinansiering om de själva finansierar minst halva investeringen och även genomför motprestationer.
TRAFIKVERKET tycks inte ha upptäckt att allt fler människor arbetar och studerar ”på distans”. Ofta med elekronisk hjälp. Att då satsa på soårväg i stuidentstaden Uppsala är lika kortsiktigt som satsningen på 1SNABBTÅG” mellan Stockholm. Göteborg och Malmö. ”Tidsvinsten 50 minuter motsvarar den tid det tar med det flexibla ELFLYGET ,som redan fungerar på korrtare sträckor i USA.
UTBYGGNAD AV ELNÄTET BORDE VARA BETYDLIGT MER ANGELÄGET, om man ser framåt i stället för bakåt.