Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Höjda drivmedelspriser slår hårt i Uppland

Höjda drivmedelskostnader slår hårt mot kollektivtrafiken i Region Uppsala. Foto: Gamla Uppsala Buss.

De kraftiga ökningarna av bränslepriserna slår hårt mot kollektivtrafiken. Region Uppsala räknar nu med ett minus på 144 miljoner kronor i år jämfört med budget, trots att biljettintäkterna är högre än budgeterat. Den tidigare prognosen pekade mot ett underskott på 103 miljoner kronor. Den viktigaste anledningen till det ökade underskottet är höjda drivmedelspriser. Samtidigt återhämtar sig resandet snabbare än väntat.

Trots att drivmedelspriserna har rusat i höjden och förlustprognoserna har skrivits upp märks inte utvecklingen nämnvärt på det resultat som regionen redovisar för kollektivtrafiken. Det beror på att den indexreglering som månadsvis påverkar utbetalningarna till operatörerna sker med 2 – 3 månaders eftersläpning.

Biljettintäkterna i kollektivtrafiken i Region Uppsala låg i april på 87,1 procent av försäljningen samma månad 2019, alltså innan pandemin. I mars var siffran 81 procent jämfört med mars 2019.

Resandet låg i april på 95 procent av resandet i april 2019. Siffran för årets fyra första månader är 84 procent av nivån före pandemin.

Resandet med stadsbussarna har återhämtat sig ordentligt och låg i april på samma nivå som i april 2019. Under senare delen av april ökade också resandet i regiontrafiken kraftigt.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)