Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kartläggning av resvanor ska ge effektivare trafiksystem

Ett avancerat projekt i Kista i Stockholm ska kartlägga hur stockholmarna reser. Foto: Gustav Kaiser.

En avancerad kartläggning av stockholmarnas resvanor ska ge effektivare transporter, minskade bilköer och en mer hållbar stad. Bakgrunden är att trafiksituationen i Stockholm och andra storstäder präglas av trängsel på vägarna, fortsatt höga utsläpp av koldioxid och partiklar i luften, samtidigt som kollektivtrafikens ekonomi blöder då försäljningen av månadskort har rasat efter pandemin. Kartläggningen ska ge en detaljerad bild av Stockholmarnas resvanor. Wifisensorer med avancerade algoritmer, artificiell intelligens (AI), gps-, fordons- och mobildata med mera ska användas i kartläggningen. I kartläggningen, innovationsprojektet SMART, medverkar bland andra trafikoperatörerna Nobina, Keolis och Arriva.

– Vi undersöker hur olika datakällor kan samlas in, kombineras och användas i syfte att utveckla ett effektivare och mer hållbart trafiksystem, säger Marcus Weiland, AI-specialist och vice vd på Savantic, ett av de teknikbolag som arbetar med insamling, bearbetning och analys av data i projektet.

Tre busslinjer i Kista i nordvästra Stockholm, totalt 50 bussar, har försetts med wifi-sensorer som tillsammans med avancerade algoritmer gör det möjligt att säga exakt var tiotusentals resor börjar, och var de slutar. Även gps- och fordonsdata, AI och mobildata används för att kunna visa flödena av fotgängare, cyklister, bilister och kollektivresenärer under dygnet på vissa sträckor och vissa områden.

Hittills har det varit i stort sett okänt hur människor i Stockholm och andra storstäder tar sig mellan olika platser, och i vilka syften dessa resor görs. Syftet med projektet är att utforska hur data kan användas för att få grepp om resvanorna i detalj, så att den metoden sedan kan skalas upp och i förlängningen ge underlag för att göra trafiksystemet effektivare, minska bilköerna och göra staden hållbar.

Mikael Ranhagen, enhetschef för infrastruktur på Regionledningskontoret i Stockholm, ser stor potential framåt.

– Datadriven planering baserad på informationen om resvanor kan även underlägga utbyggnad av cykelställ på rätt platser, delningstjänster och andra verktyg för att påverka resenärer mot ett mer hållbart resande, säger han.

Andra frågeställningar som projektet kan gå in på är:

– hur en ny, öppen plattform ska skapas för olika aktörer i samhället att använda för att driva utveckling, innovation och fatta bättre datadrivna beslut.
– hur artificiell intelligens kan upptäcka mönster i all insamlad resedata.
– hur analyserna kan leda till nya busslinjer.
– hur begränsande dagens trafikplanering är.

Innovationsprojektet SMART sker i samverkan mellan Kista Science City, SL, trafikoperatörerna Nobina, Keolis och Arriva, forskare från statliga RISE, teleoperatören Tre, samt teknikbolagen Bumbee Labs, Ramboll och Savantic.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)