Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mest el när Nobina storstartar busstrafik

Martin Pagrotsky, vd för Nobina Sverige. Foto: Ulo Maasing.

I samband med tidtabellsskiftet för kollektivtrafiken söndag/måndag tog Nobina över busstrafiken i flera delar av Sverige och i danska Kolding. 215 nya bussar sätts i trafik, 177 av dessa är eldrivna.

Störst är det nya trafikavtalet i Göteborg Centrum och Angered där Nobina tog över trafik med närmare 100 bussar. Östergötland får nya dubbeldäckare i regiontrafiken och i Malmö introducerades Sveriges första 24 meter långa helelektriska BRT-bussar på Malmöexpressen 8 (klicka här).

– Att öppna grindarna till en ny bussdepå är alltid en stor händelse för oss i Nobinafamiljen. Varje gång innebär det ett ansvar för samhällsviktig kollektivtrafik som förväntas vara hel, ren och punktlig med detsamma. Just denna gång öppnar vi grindarna till fem nya depåer, det innebär att vi är extra många medarbetare som ska trivas på en ny arbetsplats och möta resenärerna med ett leende, säger Martin Pagrotsky, vd för Nobina Sverige.

I Boden och i Danska Kolding inledde Nobina nya trafikavtal, med totalt 43 nya bussar som uteslutande drivs med förnybara bränslen.

– Det känns extra betydelsefullt att vi på ett så konkret sätt får bidra till klimatomställningen. Kollektivtrafiken i sig själv är ett miljövänligt sätt att resa, men med ett historiskt perspektiv är det också otroligt att vi idag uteslutande kör bussar som drivs med förnybara bränslen.

– Det stora klimatsprång som genomförs och har genomförts i stora delar av landets kollektivtrafik är helt nödvändigt för att klara Sveriges klimatmål. Transportsektorns nästa stora utmaning är att få ännu fler att se fördelarna med att resa kollektivt, det kräver bättre turtäthet och kortare restider så att kollektivtrafiken blir ännu mer attraktiv, säger Martin Pagrotsky.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)