
På torsdagen invigdes den nya MalmöExpressen 8 med Sveriges första 24-meters fullelektriska bussar. Foto: Jenny Leyman.
På söndag, den 12 juni, startar trafiken på den nya MalmöExpressen 8 mellan mellan Lindängen och Västra Hamnen i Malmö. Då sätts också de första helt eldrivna 24-metersbussarna i Sverige i trafik. MalmöExpressen 8 är först ut av sex nya stadsbussexpresser i Malmö. MalmöExpressen är ett BRT-liknande stadsbusskoncept i Malmö med hög kapacitet och god framkomlighet. På torsdagen invigdes den nya MalmöExpressen.
Till det yttre har bussarna, Van Hool Exqui.city, samma utseende som de dubbelledade bussarna på MalmöExpressen 5. Dessa är dock gas-/elhybrider.
– Varje 24-meterbuss frigör närmare 75 bilar från våra gator. Så dessa tysta, hållbara bussar är det bästa valet för att ta sig fram i Malmö, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef Buss på Skånetrafiken.
Operatör är Nobina.
Inledningsvis kommer den nya MalmöExpressen inte att ha maximal framkomlighet eftersom all infrastruktur inte är färdigbyggd till trafikstarten 12 juni. Operatör är Nobina.

Lars Hansson (C), kollektivtrafiknämndens 1:e vice ordförande, Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för trafik och service i Malmö och Saman Tondnevis, affärsområdeschef Buss på Skånetrafiken vid invigningen av MalmöExpress 8 den 9 juni. Foto: Jenny Leyman.
– Detta är en mycket ambitiös satsning på utsläppsfria fordon med hög kapacitet och framkomlighet som kommer att skapa en tystare och renare miljö, något som inte bara kommer alla som reser kollektivt till godo utan även alla Malmöbor, säger Lars Hansson (C), kollektivtrafiknämndens 1:e vice ordförande.
Under hösten kommer fler elbussar att levereras och det innebär att ca 65 procent av Malmös stadstrafik kommer att vara elektrifierad tack vare de 21 nya 24-metersbussarna. Men det stannar inte vid detta utan utbyggnaden nya MalmöExpressen kommer att fortsätta från 2024 till 2029 med ytterligare fem linjer och inte mindre än 94 eldrivna 24-metersbussar.
Malmös första elbussar sattes i trafik på linje 7 i december 2018. Sedan dess har både batteriutvecklingen och fordonsutvecklingen gått snabbare än många väntat sig, vilket möjliggör helt elektrisk drift på de nya 24-metersbussar som ska rulla på MalmöExpressen, linje 8. Tidigare förekom diskussioner om bland annat trådbussar i Malmö.
Den höga ambitionen för Malmös elektrifiering har ställt krav på helt nya depålösningar. Nordens största elbussdepå har därför öppnat i Mölledal i Malmö där elförbrukningen varje dag motsvarar förbrukningen från en normalstor villa varje år. Tack vare ett avancerat optimeringssystem kan elförbrukningen anpassas efter det faktiska behovet och därigenom effektbehovet minska med nära 50 procent. Läs vårt reportage om depån genom att klicka här.
Skånetrafikens och Malmö stads satsningar på MalmöExpressen är ett resultat av den så kallade Sverigeförhandlingen. I juni 2017 kom Malmö stad och Region Skåne överens med Sverigeförhandlingen om åtta bussobjekt, Malmöpendeln – Lommabanan etapp 2, fjorton cykelbanor samt 28 550 nya bostäder i storstadsområde Malmö.
Den första MalmöExpressen, linje 5, etablerades dock tidigare och blev snabbt en stor framgång när det gäller resandet. På linje 5 ökade resandet med 145 procent under perioden maj 2014 – maj 2019.
Så här ser den preliminära tidplanen för utbyggnaden av MalmöExpressen ut:
2022: MalmöExpressen 8 – ny linjesträckning
2024: MalmöExpressen 4
2024: MalmöExpressen 5 – med ny kollektivtrafikbro över hamnbassängen
2027: MalmöExpressen 2 – med ny trafik till Nyhamnen
2027: MalmöExpressen 8
2029: MalmöExpressen 10
Lämna ett svar