
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) presenterade på måndagsmorgonen egeringens nya nationella plan för transportinfrastruktur.
”De satsningar vi gör i den nya infrastrukturplanen kommer att märkas i hela landet, både när det gäller järnväg och vägar. Den kommer att bidra till fler jobb, både nu och i framtiden genom att den vidgar arbetsmarknadsregionerna. Vi bygger ihop landet” Det sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) när han på en presskonferens på måndagsmorgonen presenterade regeringens nya nationella plan för transportinfrastruktur. Planen omfattar perioden 2022 – 2033.
Den ekonomiska ramen omfattar 799 miljarder kronor. Därutöver tillkommer 82 miljarder från trängselskatt, banavgifter och medfinansiering.
165 miljarder satsas på drift och underhåll av statliga vägar, 197 miljarder till drift och underhåll av statliga vägar samt 437 miljarder till en utbyggnad av transportsystemet, i första hand utbyggnad av järnvägen, bland annat med nya stambanor.
Bland de investeringar som regeringen pekar ut är:
Utbyggnad av Ostkustbanan. Projektet fyra spår mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm och utbyggnaden av sträckan Gävle–Kringlan förstärks jämfört med Trafikverkets förslag. Satsningarna innebär att åtgärderna kan genomföras tidigare än i Trafikverkets förslag.
Mer pengar för Sydostlänken, dubbelspår Maria–Helsingborg C och Västra stambanan Laxå–Alingsås. Regeringen har också lagt till helt nya järnvägsobjekt, som Kust-till-kustbanan dubbelspår Växjö–Räppe och kapacitetshöjande åtgärder på Mittbanan Östersund–Storlien.
Regeringens satsning på nya stambanor fullföljs. I planen ingår etapperna Ostlänken, Göteborg–Borås och Hässleholm Lund samt planläggning för kvarstående etapper på de centrala systemdelarna mellan Linköping och Borås respektive Hässleholm via Jönköping.
Flera järnvägsprojekt i norra Sverige tidigareläggs, bland annat intensifieras utbyggnaden av Norrbotniabanan delen Dåva–Skellefteå och flera objekt på Malmbanan samtidigt som medel tillförs till helt nya projekt på Malmbanan.
Satsningen på E4 förbifart Skellefteå utökas.
Regeringen satsar på vägnätet genom E22 Ronneby Ö–Nättraby, E16 Borlänge–Djurås och Rv 26 Hedenstorp–Månseryd. Dessutom har regeringen lagt till ombyggnad av E18 Valnäs–riksgränsen, deletapp Töcksfors–Bäckevarv till mötesfri landsväg och Rv 25 Nybro trafikplats Glasporten. Tvärförbindelse Södertörn fullföljs.
Nya isbrytare för att möjliggöra sjötransporter året runt i hela Sverige. Det är första gången det finns nya isbrytare med i den nationella planen för transportinfrastruktur.
Hjulstabron (Mälaren/Rv 55) byggs om för att underlätta för överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart.
Farlederna till hamnarna i Göteborg och i Luleå muddras för att möjliggöra för större fartyg.
Slussarna i Trollhättan och Södertälje uppgraderas.
Eneroth tog vid presentationen också Trafikverket i örat för kostnadsökningarna för infrastrukturprojekt.
– Det har blivit för dyrt att bygga och underhålla infrastruktur sa Eneroth och pekade särskilt ut de skenande kostnaderna för det nya signalsystemet för de svenska järnvägarna, ERTMS..
Lämna ett svar