Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Största transportkonferensen igång

Landets största transportkonferens, Transportforum, inleddes på torsdagen i Linköping. Foto: Ulo Maasing.

På torsdagsförmiddagen inleddes årets största transportkonferens, Transportforum, i Linköping. Normalt äger Transportforum rum i början av januari, men till följd av coronapandemin har årets upplaga flyttats till mitten av juni. Antalet deltagare är något färre än vanligt, cirka 1 100 registrerade deltagare mot normalt cirka 1 500. I sitt inledningstal glömde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) nästan helt kollektivtrafiken och busstrafiken tog han inte alls upp.

Transportforum arrangeras av VTI, Statens väg- och transportinstitut, i Linköping – i år för 39:e året. Temat för årets konferens är klimatanpassning.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) glömde nästan kollektivtrafiken och teg om bussen. Foto: Ulo Maasing.

I sitt inledningsanförande uppehöll sig infrastrukturminister Tomas Eneroth(S) mycket kring den plan för transportinfrastrukturen som regeringen presenterade för några dagar sedan. Mycket av hans anförande ägnades åt flyg, elektrifiering och kommande utbyggnader av järnvägsnätet.

– Nu är det handling som gäller, och där ska Sverige gå före. Det är ansvarslöst att inte investera i ny infrastruktur sa Tomas Eneroth.

Men han talade inte bara om järnvägar, sjöfart och flyg, utan framhöll också att regeringens plan omfattar 2,7 miljarder kronor i satsningar på cykeltrafiknät, trots att det egentligen är frågor som kommuner och regioner har ansvaret för.

– Jag höll nästan på att glömma kollektivtrafiken, sköt Eneroth själv in.

– Där har vi från statens sida skjutit till sju miljarder kronor de senaste åren, sa Tomas Eneroth som syftade på det stöd som de regionala kollektivtrafikmyndigheterna har fått som en delkompensation för sina stora förluster i biljettintäkterna under pandemin.

Bussmagasinet.se återkommer med rapporter från Transportforum 2022.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)