Vad vill vi ha för kollektivtrafik i framtiden? Under en av de avslutande sessionerna på Transportforum i Linköping stod trafik on demand, självkörande bussar på landsbygden och tryggheten för de anställda i kollektivtrafiken i fokus.
Av Paula Isaksson
Att prioritera resurser och balansera behoven rätt är några av kollektivtrafikens främsta utmaningar. Det förklarade Jens Lindström , vd för Nobina Technology, ett företag inom Sveriges största kollektivtrafikföretag Nobina som sedan november förra året testar trafik on demand i Säffle. Projektet drivs tillsammans med Region Värmland.
– On demand handlar om att kollektivtrafiken kommer till resenären istället för att resenären tar sig till kollektivtrafiken. Det här är en nästan dörr till dörrtjänst som anpassas efter kundernas behov i realtid och innebär att de kan resa till platser som de annars inte når med kollektivtrafik. Ibland får jag frågan om kollektivtrafik kan vara så här bra och jag hävdar att den kan det, berättade han.
Trafiken utförs med minibuss och hållplatserna är tätt placerade i hela tätorten.
Enligt Jens Lindström passar konceptet passar bäst i tätorter och landsbygd där det är som svårast att locka nya resenärer till kollektivtrafiken. Snittlängden på resorna är tre kilometer och utgörs främst av arbetsresor eller inköpsresor. Dessutom beställer många föräldrar bussen till sina barn istället för att skjutsa dem med bil till träningen.
– Minibussen flyttar fem gånger fler resenärer än grundtrafiken och hittills har 7 000 resor gjorts sedan starten. Primärt handlar det om att flytta över resenärer från biltrafiken, det här är en resurseffektiv tjänst som sätter resenären i fokus.
– Vi kör också bara när det behövs vilket är bra för klimatet.
Förutom projektet i Säffle driver Nobina tillsammans med SL och Järfälla kommun ett projekt med självkörande bussar i Barkarby.
Autonoma fordon är också fokus i en studie som forskningsinstitutet Rise presenterade på Transportforum. Syftet har varit att titta på hur autonoma fordon skulle kunna användas i kollektivtrafiken på landsbygden.
Enligt Håkan Burden på Rise kommer en stor del av svensk landsbygd vara stora arbetsgivare framöver vilket skapar nya mobilitetsbehov från staden till landet. Men studien visar bland annat att dagens autonoma fordon är för långsamma vilket gör att det finns behov av teknisk utveckling.
– Det finns också frågor om hur ersättningstrafiken organiseras när fordonen stoppas av vädret, vem som betalar för säkrare hållplatser och ramper så att trafiken blir tillgänglig för alla och hur förarlösa fordon ska kunna navigera förbi bilar i vägrenen med mera, förklarade Håkan Burden.
En stor utmaning i framtidens kollektivtrafik är också att öka tryggheten för dem som jobbar i den. Varje dag utsätts personal för kränkningar, hot, ofredande och våld när de utför sina arbetsuppgifter, berättade Kenny Bungss, som är före detta polis och idag arbetar med trygghetsfrågor på kollektivtrafikföretaget Arriva.
– Det här är ett jättestort samhällsproblem och här finns en hel del frågor att diskutera. Vi kan inte bara ta bort vår personal för då kommer resandet med kollektivtrafiken att minska.
Enligt Kenny Bungss finns det flera saker som behöver göras för att komma åt problemen. Bland annat behövs det fler ordningsresurser i kollektivtrafiken som trygghetsvärdar, ordningsvakter med utökade befogenheter och särskild polis som jobbar mot kollektivtrafiken. Vidare menar han att det krävs krafttag mot plankning och dessutom måste tjänstemannaskyddet tas på allvar när det gäller straff för dem som utövar våld mot personal i kollektivtrafiken.
– Det här är en fråga om vad vi vill ha för kollektivtrafik. Ska vi ha personal som ger service och skapar trygghet? Vi på Arriva vill gärna ha det och resenärerna vill också det. Så vi måste agera helt enkelt.
Lämna ett svar