
Van Hools nya A-serie kan fås för såväl batteridrift, bränslecellsdrift och som trådbuss. Bild: Van Hool.
Den belgiska busstillverkaren Van Hool lanserar nästa vecka en helt ny, emissionsfri stadsbuss. Bussen kan fås med tre olika drivlinor: batterielektrisk, bränslecell eller trådbuss. Den officiella lanseringen sker på den internationella kollektivtrafik- och mobilitetsmässan European Mobility Expo i Paris den 7 – 9 juni.
Den nya A-serien från Van Hool kan, förutom med tre alternativa drivlionor fås i fyra längder och med 2 – 5 dörrar. Redan innan den officiella lanseringen har Van Hool fått tretton order på sammanlagt 162 bussar.
Van Hools A-serie kan fås i 12-, 13-, 18- och 24 meters längd, alltså både som vanlig ledbuss och dubbelledbuss förutom som normallång stadsbuss.
Bland de företag som reedan har beställt bussar i den nya A-serien återfinns norska Tide Buss danska dotterbolag som har beställt 67 13-meters batteribussar till Ålborg, belgiska De Lijn som har beställt 36 t12-meters batteribussar och likaledes belgiska Groep Waaslandeia och De Decker – Van Riet som har beställt fem 12-meters batteribussar.
Van Hool har också fått flera beställningar på den bränslecellsdrivna, tolvmetersversionen av A-serien, A 12: två till Frankfurt, Tyskland, fyra till Pau, Frankrike, fjorton till Rouen, Frankrike samt sju till Belfort, Frankrike.
Mer information om den nya A-serien från Van Hool presenteras på mobilitetsmässan i Paris. Bussmagasinet.se finns på plats och återkommer med en fyllig rapportering därifrån.
Lämna ett svar