Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förslag: Avskaffa skatt på försäkring för bussar

Näringslivets Regelnämnd ställer sig bakom Sveriges Bussföretags krav att skatten på trafikförsäkring för bussar i yrkesmässig trafik ska avskaffas. Foto: Sveriges Bussföretag.

Den skatt på trafikförsäkrings-premien som infördes 2007 bör avskaffas för bussar i yrkesmässig trafik. Det föreslår Näringslivets Regelnämnd, NNR. Hittills har skaten kostat bussföretagen mer än 1,5 miljarder kronor. Det skulle underlätta situationen betydligt för bussföretagen om förslaget genomförs, anser Sveriges Bussföretag som länge har drivit frågan.

– I spåren av det stålbad som pandemin inneburit för kollektivtrafiken behövs nu reformer som underlättar återstarten. Att slopa skatten på försäkringar för bussar i yrkesmässig trafik skulle därför vara välkommet, menar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Förslaget från NNR är ett av 100 förslag på regelförenklingar som NNR fram till valet publicerar på sitt Instagramkonto.

Den 1 juli 2007 infördes en skatt på trafikförsäkringspremien för samtliga fordon. Skattesatsen är 32 procent av premien för trafikförsäkring och 22 procent av trafikförsärkingsavgiften, alltså den avgift som tas ut av fordonsägare som saknar trafikförsäkring.

Syftet med skatten är att fordonsägarna ska bära statens kostnader för bland annat sjukpenning och sjukersättning för trafikskador och att därmed öka trafiksäkerheten. Men Sveriges Bussföretag anser att skatten inte fyller sitt ursprungliga syfte eftersom reformen som skatten byggde på aldrig genomfördes fullt ut. Istället blev skatten ytterligare en pålaga på bussföretagen, framhåller bussföretagen.

Att slopa skatten på försäkringar för bussar i yrkesmässig trafik skulle, menar Sveriges Bussföretag och NNR, sänka företagens kostnader och minska deras osäkerhet. Ett slopande berör alla företag som bedriver yrkesmässig busstrafik, och drygt 50 procent av den svenska kollektivtrafiken bedrivs med buss och omsätter omkring 23 miljarder kr per år.

På de svenska vägarna rullar cirka 14 000 bussar i yrkesmässig trafik. Förslaget skulle underlätta situationen betydligt för bussföretagen framhåller Sveriges Bussföretag.

Totalt har skatten hittills kostat bussföretagen mer än 1,5 miljarder kronor.

Sveriges Bussföretag pekar på att trafikförsäkringsskatten drabbar särskilt busstrafiken eftersom bussar har en relativt sett hög försäkringspremie, trots att trafiksäkerheten för busstrafiken är högre jämfört med annan persontrafik på väg. Ett ytterligare problem är enligt bussföretagen att priskonkurrensen inom försäkringsbranschen för bussar är låg därför att det är få försäkringsbolag som försäkrar bussar.

Taggat som: , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Bra initiativ, man bör dock gå längre och avskaffa denna konstiga straffskatt helt som ett miljöriktigare alternativ till sänkta drivmedelsskatter!

    • Nu när EU tvingar fram beskattning av biogas är det ännu mera angeläget att avlasta fordonsägarna från trafikförsäkringsskatten, som ett första plåster på såret!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)