
Den stora brittiska busstillverkaren ADL ska lansera en hel palett av helbyggda, egenutvecklade elbussar vid sidan om de bussar man producerar i partnerskap med kinesiska BYD: Bild: ADL.
Den stora brittiska busstillverkaren Alexander Dennis, ADL, ska utöka sitt utbud av el- och bränslecellsbussar som man helt har konstruerat och utvecklat i egen regi. ADL har hittills haft stora framgångar på främst den brittiska och irländska marknaden med elbussar som företaget har utvecklat och marknadsfört i partnerskap med kinesiska BYD. Under första halvåret i år var ADL/BYD näst största elbussleverantör i Västeuropa med 221 nyregistrerade bussar och en marknadsandel på 12,5 procent enligt en kartläggning av Chatrou CME Solutions som vi tidigare presenterat (klicka här).
Alexander Dennis uppger att partnerskapet med BYD ska fortsätta, samtidigt som ADL utvecklar sin egen produktportfölj med elbussar. Dessa ska dels vara helbyggda av ADL, dels byggas på chassier av ”utvalda partners”.
Enligt ett pressmeddelande från ADL ska bussarna ha en ny, slående design som företagets designers har tagit fram tillsammans med designstuderande från universitetet i Coventry. De bussar som ska levereras till Storbritannien och Irland ska vara helt brittiskbyggda.
Först ut blir en helt ny, liten buss samt en ny dubbeldäckare, båda eldrivna. Mer detaljer och tekniska specifikationer kommer att presenteras de närmaste månaderna, uppger ADL.
Bussarna ska också marknadsföras internationellt. ADL uppger att den nya plattformen kommer att skräddarsys efter behoven hos städer, transportmyndigheter och bussföretag i varje region i världen.
De batterielektriska bussarna BYD/ADL Enviro200EV och Enviro400EV ska även i fortsättningen marknadsföras i Storbritannien, Irland och Nya Zealand. ADLS andra generation bränslecellsbussar, Enviro400FCEV, kommer att börja levereras under höstan, först till Liverpool. Modellen har teknik och en stor del av drivlinan gemensam med ADL:s nya, helbyggda elbussar.
Lämna ett svar