Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men även med utblick utanför Europa. Denna gång: ZF säljer självkörande bussar och elektriska drivaxlar; Storleverans av elbussar till Berlin; 3000 dieselbussar blir elektriska.
Tyskland: Det tyska storföretaget ZF, främst känd för sina växellådor och drivlinor, är på väg att sälja två av sina verksamheter enligt den tyska affärstidningen Manager Magazin. Enligt tidningen vill ZF sälja sin satsning på självkörande (autonoma) småbussar, People Mover, och är på jakt efter en köpare. People Mover är ett prestigeprojekt för ZF, men flera andra aktörer inom tysk fordonsindustri har också satsat på liknande projekt utan att de har lyft ordentligt, bland andra Volkswagen, Mercedes-Benz och Deutsche Post (!).
Manager Magazine uppger också att ZF åtminstone delvis har bekräftat sina planer när det gäller elektriska drivaxlar för bilar, bussar och andra nyttofordon, inklusive axlar med integrerade elmotorer. Men enligt tidningen kommer en fortsatt utveckling av axlarna att vara en kostsam affär, samtidigt som andra fordonstillverkare har startat sina egna projekt. Det är dock oklart om ZF vill sälja hela verksamheten när det gäller de elektriska hjulaxlarna eller endast en del av aktiekapitalet i det dotterbolag som svarar för produktionen.
Tyskland: Lokaltrafiken i Berlin, BVG, har i veckan tagit emot den första av totalt 90 elbussar från holländska Ebusco. De övriga 89 ska levereras löpande under resten av året, vilket betyder att BVG vid årsskiftet kommer att ha 228 elbussar i trafik i den tyska huvudstaden. Då kommer drygt tretton procent av BVG:s bussflotta att bestå av elbussar. I början av 2023 kommer BVG dessutom att gå ut i en upphandling av 350 eldrivna ledbussar.
De bussar som nu börjat levereras, Ebusco 2.2, är tolv meter långa och har en kapacitet om cirka 70 passagerare och 35 sittplatser. Batterikapaciteten är 525 kWh, varav 419 kWh kan användas för att driva bussen vilket enligt tillverkaren ger den en räckvidd på 290 kilometer på en laddning. Det är avsevärt mer än de elbussar som BVG idag har i sin flotta, främst från Solaris och Mercedes-Benz.
Det gör att BVG kommer att flytta om sin befintliga flotta elbussar och sätta in de nya på depåer där äldre elbussar idag är stationerade. Dessa kommer att flyttas till depåer och linjer där den längre räckvidden inte behövs.
Indonesien: Trans-jakarta, som svarar för en stor del av busstrafiken i Indonesiens huvudstad Jakarta, planerar att bygga om upp till 3 000 dieselbussar till elbussar. Transjakarta har tecknat avtal med två företag, VKTR Teknologi Mobilitas och Equipmake om att inledningsvis bygga om ett antql bussar som ska fungera som prototyper. Om resultatet blir positivt ska samtliga Transjakartas 3 000 dieseldrivna bussar byggas om till eldrift.
Transjakarta har sedan tidigare ett mindre antal elbussar. I mars tog Transjakarta emot sina 30 första elbussar från BYD och har siktet inställt på att ha totalt 10 000 elbussar i trafik år 2030. Åtminstone hälften av Transjakartas bussar ska vara eldrivna 2025.
Lämna ett svar