Nu fortsätter Malmö stad att bygga om gator i centrala staden inför starten av nästa superbusslinje i staden, MalmöExpressen 4. På tisdagen gav tekniska nämnden i Malmö klartecken till den sista etappen av de planerade ombyggnationerna som behöver göras inför trafikstarten av MalmöExpressen på linje 4. Etappen omfattar sträckan genom Malmö centrum, från Hornsgatan till Gustav Adolfs torg. Totalt kostar satsningen 114 miljoner kronor. Moderaterna och Sverigedemokraterna motsatte sig satsningen.
MalmöExpressen 4 ska liksom nuvarande MalmöExpressen trafikeras med 24 meter långa, dubbelledade bussar.
– Superbussarna är ett alltför otympligt system. Bussarna är för långa och klumpiga. Det rör sig om stora ombyggnader och investeringar. Det blir för trångt och knöligt med de här superbussarna i stan, säger Sverigedemokraternas ledamot i tekniska nämnden i Malmö; Lars Hallberg, till Skånska Dagbladet.
Han vill istället ha fler, mindre bussar.
Hela linje 4 från Segevång till Limhamn ska byggas om för de nya, helt eldrivna superbussarna.
Några av de åtgärder som ska genomföras:
Bygga om cirkulationsplatsen vid Nobelvägen – Hornsgatan till en trafiksignalreglerad trevägskorsning med en fri högersväng för buss mot Kirseberg. Därmed blir busstrafiken mer pålitlig och kan lättare hålla tidtabellen. Bilisterna ges säkrad framkomlighet i det yttre vägnätet runt centrum och de idag stundtals långa bilköerna i Södra Bulltoftavägen kortas ner.
Att endast tillåta bussar i körbana längs Sallerupsvägen mellan Zenitgatan och Lundavägen för att säkerställa deras framkomlighet. De gröna inslagen ökar genom trädplantering i såväl Nobelvägen som Sallerupsvägen.
På Värnhemstorget skapas större ytor för gående och väntande resenärer. Därtill anläggs nya hållplatser för regionbussarna. Även en ny cykelbana anläggs mellan stationsbyggnaden och torget.
På Kungsgatan breddas ytorna för gående över befintlig körbana vilket ger bättre förutsättningar för uteserveringar i söderläge.
På Slottsgatan vidtas åtgärder för att förbättra för gångtrafiken och minska vibrationer och buller i utsatta fastigheter.
På Stora Nygatan planeras för trafiksäkerhetsåtgärder för att minska buskörning och öka tryggheten för de som vistas där.
Kommunfullmäktige väntas ge slutlig godkännande till investeringen senare i höst. Själva ombyggnationerna är planerade att dra igång därefter.
Lämna ett svar