
Det skotska kommunikationsdepartementet planer att stödja investeringar i batteri- eller bränslecellsdrivna turistbussar. Foto: Wikimedia Commons.
Nästa år ska det bli möjligt att få statliga bidrag till investeringar i utsläppsfria bussar för turist- beställnings- och skoltrafik och inte bara för bussar i kollektivtrafik. Det föreslår regeringen i Skottland inför den andra omgången av stöd till investeringar i emissionsfria bussar, den andra omgången av Scottish Zero Emission Bus challenge fund (ScotZEB). Syftet med det statliga stödet är att stödja en snabb och omfattande övergång till emissionsfria bussar.
I förra omgången av ScotZEB fick nio bussföretag och tre kommuner i Skottland dela på nästan 780 miljoner kronor i stöd till 276 elbussar och tillhörande laddinfrastruktur. Det motsvarar drygt 2,8 miljoner kronor per buss.
Utformningen av stödet fick dock en del kritik för att små och medelstora privata bussbolag som huvudsakligen kör beställnings- och skoltrafik inte fick något stöd, enbart ren kollektivtrafik. Det gjorde också att mindre bussföretag inte ansåg sig ha råd med en övergång till emissionsfria bussar.
Därför vidgar nu Transport Scotland inför den andra omgången, ScotZEB2, stödet så att det ska omfatta hela bussbranschen, från traditionell kollektivtrafik till turist- och beställningstrafik (klicka här). Stödet ska gå till investeringar i batterielektriska bussar och vätgasdrivna bränslecellsbussar som går i trafik i Skottland, likaså till investeringar i ladd- eller tankinfrastruktur för bussarna.
Hur stort stödet kommer att vara är ännu inte beslutat, men Transport Scotland flaggar för att nivån på stödet kommer att vara lägre än i första omgången. Man betonar också att regeringen gärna ser samverkan mellan olika aktörer i branschen, exempelvis mellan bussföretag så att de kan dra nytta av lägre priser genom att köpa större volymer, likaså efterlyser man mer samarbete med andra transportföretag som inte kör busstrafik för att skala upp efterfrågan på vätgas.
Lämna ett svar