Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk-kenyanskt företag lanserar afrikansk elbuss för kollektivtrafik

Elbussen Roam Rapid som nu lanseras i Kenya är resultatet av ett svensk-kenyanskt samarbete. Bild: Roam.

Det svensk-kenyanska företaget Roam, som tidigare hette Opibus, presenterade på onsdagen den första eldrivna bussen för kollektivtrafik i den stora afrikanska nationen Kenya. Bussen, Roam Rapid, är en batteridriven buss, anpassad för trafik i Nairobi och övriga Afrika. Enligt Roam är bussen den första i sitt slag i Kenya och erbjuder lösningar för de allt fler BRT-systemen på den afrikanska kontinenten.

Roam Rapid är en lågentrébuss med en kapacitet på 90 passagerare, rullstolsplatser och särskilda sittplatser för äldre och rörelsenedsatta.

Bussen är utrustad med ett batteripaket om 384 kWh vilket enligt Roam ger den en räckvidd på 360 kilometer. Laddning från helt tomma batterier till fulla tar mindre än två timmar och sker via någon av bussens två CCS-uttag.

Roam Rapid är en 12,5 meter lång lågentrébuss. Foto: Roam.

Roam Rapid är 12,5 meter lång och 2,55 meter bred samt väger 18u ton. Toppfarten är 70 kilometer i timmen.

Roam är ett svensk-kenyanskt teknologiföretag som utvecklar och trafiksätter elfordon för den afrikanska kontinenten. Företaget grundades 2017 och blev först i Afrika med att leverera lokalt tillverkade eldrivna motorcyklar och bussar.

Roam hette tidigare Opibus och har idag närmare 100 medarbetare och kontor i Nairobi, Kenya samt på Södermalm i Stockholm. I våras inledde Umeåbaserade Hybricon ett samarbete med företaget (klicka här).

– Hybricon ska bidra med kompetens och erfarenhet till Opibus inom organisatoriska och tekniska frågor. Opibus är ett väldigt framåtlutat bolag och vi ser fram mot att arbeta närmare med dem, sa då Mårten Fuchs, vd på Hybricon.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)