Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Global undersökning från Volvo: Två tredjedelar planerar bussresa

Efterfrågan på bussresor ökar och väntas nå normala nivåer inom ett år, enligt en ny undersökning från Volvo Bussar. Foto: Volvo Bussar.

Det finns ett tydligt sug efter bussresor enligt en stor undersökning som Volvo Bussar har gjort. Enligt undersökningen, som omfattar nio länder i flera världsdelar, planerar 65 procent av de 9 000 personer som intervjuats en bussresa det närmaste året – en gruppresa, resa med långväga busstrafik eller med chartrad buss. Personer i norra Europa är mer avvaktande medan suget är större i Sydeuropa och Latinamerika.

– Den här undersökningen bekräftar den bild vi får i våra kontakter med bussföretag runt om i världen. Människor vill åter resa med buss, efterfrågan ökar och vår bedömning är att den kommer att nå en normal nivå inom ett år, säger Karl Johansson som arbetar med affärsutveckling vid Volvo Bussar.

Med undersökningen, som du kan ladda ner genom att klicka här, vill Volvo Bussar få kunskaper om marknaden för bussresor och dela dessa med branschen. Det är frågor som vad bussresenärer ogillar eller blir upprörda över, vad uppskattar de och vilka behov och krav har de.

Undersökningen är den andra av det här slaget som Volvo Bussar genomför. Den första gjordes 2018.

Årets undersökning visar att det bland resenärer och potentiella resenärer finns ett ökat intresse för att få mer information om själva bussen innan man bokar en resa. Bussresenärer vill också ha en möjlighet att göra individuella val kring resan. Dessutom finns en betalningsvilja för extratjänster i samband med resan.

Uppkoppling, och att alltid ha tillgång till wifi ombord är mycket efterfrågat. Yngre personer är mer villiga än äldre när det gäller att betala för extratjänster, likaså när det gäller en ständig uppkoppling. Oavsett nationalitet uppger 75 procent av resenärer mellan 18 och 29 års ålder att de är villiga att betala för extratjänster och 90 procent av dem säger att det är angeläget med wifi ombord.

En annan trend som framgår av undersökningen är att säkerhetsfrågorna har fått ökad betydelse efter pandemin. Bussresenärer vill ha mer information om säkerhetsåtgärder och –utrustning ombord innan de bokar en resa. De vill också känna sig trygga och säkra ombord på bussen.

– En hög säkerhet ombord på bussen har alltid varit viktig, men nu gäller säkerhetsfrågorna även sådant som luftfilter och tillgång till handsprit, säger Karl Johansson på Volvo Bussar.

– Glädjande är att användningen av säkerhetsbälten har ökat. Nu uppger 72 procent av resenärerna att de är bältade när de reser med buss, en ökning från 66 procent jämfört med vår förra undersökning. Men det är ändå inte tillräckligt, och vi skulle vilja se att bältesanvändingen ökar, i synnerhet i södra Europa.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)