Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bara el på jättemässa

Flaggorna i topp för Innotrans i Berlin vars bussutställning uteslutande bjöd på elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Bussutställningen på den gigantiska mässan Innotrans i Berlin bjöd bara på elbussar. Batteridrivna eller bränslecellsdrivna. Bussarna utgjorde bara en liten del av Innotrans som i grunden är en mässa för alla typer av spårtrafik. Men flera busstillverkare har valt att satsa på Innotrans istället för på IAA Transportation i Hannover som hålls samtidigt. Anledningen är att de på Innotrans möter kollektivtrafikbranschen som är föga företrädd på IAA. Vi ger en kort överblick över vad årets Innotrans bjöd på när det gäller bussar.

Solaris Urbino 18 hydrogen. Foto: Ulo Maasing.

Totalt omfattade bussutställningen på Innotrans fjorton bussar – många av dem helt nya bekantskaper för den svenska marknaden och samtliga avsedda för kollektivtrafik.

Som vi tidigare rapporterat (klicka här) premiärvisade VDL sin nya Citea, från grunden byggd för batteridrift och redan såld i över 500 exemplar.

VDL kommer också att visa nya Citea på Persontrafik på Stockholmsmässan den 25 – 27 oktober.

Tjeckiska Skoda visade bland annat sin nya bränslecellsbuss H´City 12. Foto: Ulo Maasing.

För första gången visar Solaris för en bredare publik sin ledbuss Urbino 18 hydrogen, alltså med bränslecellsdrift. Vi presenterade nyligen bussen i ett reportage (klicka här).

Solaris Urbino 18 hydrogen kan typgodkännas både som klass I- och klass II-buss vilket gör det möjligt att använda bussen inte bara i stadstrafik utan även i regionaltrafik på längre linjer. Den elkraft som produceras av bränslecellen överförs direkt till bussens drivlina.

Bussen har dessutom en batterikapacitet på omkring 60 kWh. Batterierna fungerar som en extra kraftkälla som kan användas exempelvis vid acceleration, liksom för lagring av energi som återvinns vid inbromsningar.

Van Hool visade sin nya A-serie. Foto: Ulo Maasing.

Bränslecellsbussarna på mässan var fler. Tjeckiska Skoda Group fanns på plats med två bussar: en trådbuss och en bränslecellsbuss, H´City 12. Båda bussarna är byggda på samma plattform som Skodas batteribuss E´City som lanserades tidigare i år.

H´City 12 är en tolvmetersbuss med 26 sittplatser och en total kapacitet om 85 passagerare. Vätgasen lagras i takmonterade tankar med en total kapacitet på 39 kilo, vilket enligt Skoda ger en räckvidd på 350 kilometer på en tankning.

Skoda introducerade sin första bränslecellsbuss, Skoda TriHyBus, redan 2009.

På mässan i Berlin hade även belgiska Van Hool en bränslecellsbuss som går i trafik för Busitalia på plats, men modellen har funnits ett antal år och fanns på Innotrans även förra gången det begav sig, 2018.

Ny för många besökare var däremot den batteribuss ur Van Hools nya A-serie som visades för första gången på mobilitetsmässan i Paris i juni. I Berlin visade Van Hool en tolvmetersbuss, men A-serien finns i fyra modeller, tolv, tretton, 18 och 24 meter långa och med batteri-, tråd- och bränslecellsdrift.

Redan innan bussen premiärvisades i Paris i juni hade Van Hool order på 162 bussar från tretton operatörer.

Österrikiska Kutsenits fanns på plats i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

Tyska Kiepe Elctric, som ingår i samma koncern som Knorr Bremse, fanns på plats med en snabbladdad batteridriven, 18-meters ledbuss.

Altas Auto ställde ut sin Novus med batteridrift både i Berlin och Hannover. Foto: Ulo Maasing.

Alla bussar på Innotrans var inte stora. Österrikiska Kutsenits visade sin eldrivna närtrafik- och stadsbuss M3 med låggolv och rullstolsplats, byggd på Mercedes-Benz eVito.

Bussen finns två- och treaxlig och kan i det största utförandet ta upp till 40 passagerare.

Räckvidden på en laddning uppges av Kutsenits till 200 kilometer, batterikapaciteten är 100 kWh.

Även välkända Altas Auto från Litauen ställde ut på Innotrans.

Företaget visade sin Novus med eldrift, en motor på 150 kW och räckvidd på 270 kilometer, mätt enligt Sort 2. Batteripaketet är på 115 kWh.

Altas ställde också ut på IAA Transportation i Hannover.

Ebusco 3.0 visades på Innotrans i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

En busstillverkare som snart också finns på den svenska marknaden är Ebusco.

På Innotrans visade den holländska tillverkaren sin Ebusco 3.0 i tolvmetersversion.

De första bussar som Ebusco levererar till Sverige är dock 18-meters ledbussar. Svealandstrafiken har beställt 23 bussar till den nya BRT-trafiken i Örebro. Ebusco kommer även att för första gången ställa ut på Persontrafikmässan i Stockholm.

Karsan e-ATA. Foto: Ulo Maasing.

Även turkiska Karsan fanns på plats på Innotrans.

I likhet med Altas hade Karsan valt att delta även på IAA där man hade en större monter och även lanserade en helt ny bränslecellsbuss, vilket vi rapporterar om i en kommande artikel.

På mässan i Berlin visade Karsan tolvmetersversionen av e-ATA med plats för 89 passagerare och en uppgiven räckvidd på 450 kilometer.

Även Karsan kommer till Persontrafik i Stockholm i oktober.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)