Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Busstillverkaren Marcopolo presenterar nu en bränslecellsdriven turistbuss. Foto: Marcopolo.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men även med utblick till andra delar av världen. Denna gång: Turistbuss med bränslecellsdrift; Första helt Italienbyggda bränslecellsbussen; Östeuropeiska dieselbussar konverteras till eldrift.

Tyskland: På mässan IAA Transportation i Hannover visar den brasilianska busstillverkaren och karossören Marcopolo en ny turistbuss med bränslecellsdrift. Marcopolo finns också på flera europeiska marknader, liksom i Afrika och Asien, förutom i Sydamerika.

Tillsammans med flera andra företag utvecklar Marcopolo en turistbuss med vätgasdrift. Den buss som man visar i Hannover i veckan är dock inte färdigutvecklad utan en av två prototyper. Den andra prototypen finns för närvarande i Kina.

Den modell som visas i Hannover är 12,0 meter lång och 2,48 meter bred, men bussen kan fås i längder från 11,9 till 12,6 meter och en hjulbas på 6,1 – 6,85 meter. Räckvidden på en tankning uppges till 600 kilometer. Karossen är tillverkad i Marcopolos fabrik i Kina. Det kinesiska företaget Sinosynergi står för huvuddelen av bränslecellstekniken och Feichi Bus/Allenbus.

Italienska Rampini introducerar den enligt uppgift första bränslecellsbuss som är helt byggd i Italien. Foto: Rampini.

Italien: Den italienska busstillverkaren Rampini har lanserat den första bränslecellsbussen på marknaden som är helt byggd i Italien, Rampini Hydron. Det är en åtta meter lång vätgasbuss med kapacitet för upp till 48 passagerare och med en räckvidd på 450 kilometer på en tankning.

Samtidigt presenterade Rampini i veckan också två andra utsläppsfria bussar: Sixtron och Eltron.

Sixtron är en batteridriven, sex meter lång buss som företaget har utvecklat främst med tanke på trafik i trånga, historiska stadskärnor – och sådana finns det många av i Italien. Bussen kan ta 31 passagerare och har en räckvidd på cirka 250 kilometer på en laddning. En första buss av modellen är redan i trafik på ön Procida i Neapelregionen. Ön är europeisk kulturhuvudstad i år.

Eltron är en utveckling av Rampinis första elbuss, E80, som har funnits på marknaden sedan 2010 och har sålts till flera länder i Europa. Eltron har tre dörrar och en räckvidd på mer än 300 kilometer, uppger Rampini.

Tjeckiska Škoda Group och tyska Pepper motion har tecknat avtal om konvertering av dieselbussar till eldrift. Foto: Pepper motion.

Tyskland: Det tyska företaget Pepper Motion, som är specialiserat på att konvertera dieselfordon till eldrift, har tecknat avtal med tjeckiska Škoda Group om att konvertera östeuropeiska dieselbussar till elbussar.

Avtalet ger Pepper ett större tillträde till flera marknader inklusive östra och sydöstra Europa. Pepper får också ensamrätt på sina lösningar i bland andra Tjeckien, Bulgarien och Finland.

Škoda Group, som numera är helt skild från VW-ägda Škoda Auto, marknadsför en rad produkter och tjänster för kollektivtrafikbranschen, bland dem spårvagnar och elbussar. Nu kommer Škoda Group att kunna erbjuda företag att konvertera dieselbussar till elbussar med teknik från Pepper.

– Jag är glad att vi nu kan erbjuda dessa tjänster utöver att uppgradera trådbussar med ny batteriteknik. Det här ger nya möjligheter för kunder och regioner som föredrar konvertering, exempelvis av finansiella skäl, säger Tanya Altmann, chef för bussverksamheten vid Škoda Group.

Enligt Pepper spar en konverterad buss med företagets teknik cirka 70 ton fossila utsläpp per år, jämfört med en ny dieselbuss.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)