Svenska Taxiförbundet oroas av att regioner och kommuner upphandlar taxi- och busstransporter i ett och samma avtalspaket. De flesta taxiföretag har inte kapacitet för busstrafik. Större bussföretag kan ta hem avtalen och sedan låta taxiföretagen vara underentreprenörer, ofta till ett avsevärt lägre pris. Det skriver Svenska Taxiförbundets ordförande Lennart Kalderén och förbundsirketör Bawer Coskun i en debattartikel i Västerbottens-Kuriren.
De menar att taxidöden breder ut sig i Sverige och på allt fler håll är det inte längre självklart att man kan få tag på en taxi för att färdas till och från tåg, evenemang, retestauranger, fester, hotell eller för tjänsteresan.
– En anledning till detta är att taxiföretag slås ut i regionernas upphandlingar av samhällsbetalda resor – trots deras lagstadgade ansvar att verka för en tillfredsställande taxiförsörjning, skriver Kalderén och Coskul.
De framhåller att de upphandlingar som kommuner, regioner och regionala kollektivtrafikmyndigheter gör är avgörande för om taxiservicen på landsbygden ska kunna finnas kvar.
– Här vilar ett tungt politiskt ansvar för kommun- och regionpolitiker att tillse att taxinäringen får förutsättningar att verka i regionen, skriver de båda företrädarna för taxinäringen, och fortsätter:
– Svenska Taxiförbundet är oroat över att regionernas upphandling i ökad utsträckning inriktas på att avtala om buss- och taxitransporter i ett och samma avtalspaket. De flesta taxiföretag har inte busskapacitet och kan då inte vara med och lägga anbud och ge konkurrenskraftiga bud. Större bussföretag kan vinna avtalet och sedan förlita sig på att de taxiföretag som inte kunnat delta i upphandlingen, istället får agera underentreprenörer – ofta till ett avsevärt lägre pris.
– För många småskaliga taxibolag som är beroende av de samhällsbetalda resorna är det ett dråpslag. På så sätt riskerar taxiservicen till privatkunderna att försvinna från många orter.
Lämna ett svar