
Nu är det klart med det gemensamma bolag som Europas tre största buss- och lastbilstillverkare etablerar för att bygga laddinfrastruktur för bussar och lastbilar i långväga trafik.
Europas tre största buss- och lastbilstillverkare, Volvokoncernen, Daimler Truck och Traton Group, la på fredagen sista handen vid bildandet av ett gemensamt samriskföretag. Företaget ska installera och driva minst 1 700 högpresterande laddningspunkter för turistbussar och tunga lastbilar. Stationerna ska vara utrustade med högeffektsladdare för grön energi vid och ligga i närheten av motorvägar och logistikcenter i Europa. Företagen investerar minst 500 miljoner euro, drygt fem miljarder kronor, i satsningen.
Det var i december förra året som Europas tre största buss- och lastbilstillverkare offentliggjorde planerna på ett samriskföretag (klicka här) och nu är alltså arbetet med att bilda företaget klart.
De tre tillverkarna är Volvokoncernen med Volvo Bussar, Daimler Truck (där Daimler Buses, det vill säga Setra och Mercedes-Benz ingår) samt Traton Group (MAN, Scania).
Parterna förbinder sig att investera totalt 500 miljoner euro, drygt fem miljarder kronor, vilket väntas bli den hittills överlägset största investeringen i laddinfrastruktur för tunga fordon i Europa. Målet är att tillhandahålla driftsäkra, lättillgängliga och högeffektiva laddningsstationer för operatörer av batterielektriska tunga fordon.
Bildarna av samriskföretagetg framhåller att det laddnätverk som man etablerar kommer att vara öppet och tillgängligt för alla tunga kommersiella fordon i Europa, oavsett märke.
– Detta är ett stort och efterlängtat steg mot en laddinfrastruktur som möjliggör ett framgångsrikt genombrott av batterielektriska fjärrtransportbilar och turistbussar på marknaden. Vi gör något som skulle vara omöjligt för en enskild aktör att åstadkomma på egen hand. Vårt starka partnerskap är en viktig milstolpe på vägen för att accelerera transformationen av koldioxidneutrala transporter i Europa senast år 2050, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen.
– Det är avgörande att vi nu går i spetsen för att bygga upp det välbehövliga laddningsnätverket. Ändå uppmanar vi hela branschen att göra gemensam sak med oss i vårt arbete. Om eldrivna fjärrtransporter ska kunna bli en gångbar lösning för våra kunder måste antalet laddningspunkter öka markant och det måste dessutom gå snabbt, säger Martin Daum, vd för Daimler Truck.
Eftersom efterfrågan på batterielektriska lastbilar och bussar väntas öka snabbt under de kommande åren, kommer parterna att samarbeta över branschgränserna för att utveckla och bygga laddningslösningar som matchar transportföretagens och förarnas behov uppger de tre fordonstillverkarna. De kommer att vara partners i samriskföretaget, men konkurrenter inom alla övriga områden.
Lämna ett svar