
Persontrafikmässan återkom i veckan. På grund av pandemin var det fyra år sedan mässan hölls senast. Årets upplaga präglades av många besökare och en påtagligt positiv stämning. Foto: Ulo Maasing.
Persontrafikmässan i Stockholmsmässan i Älvsjö bjöd under veckan på en rad bussnyheter. Inga världs- eller Europanyheter, men väl ett antal bussar som nu debuterar i Sverige eller i Norden. Bland de bussar som är avsedda för kollektivtrafik dominerade elbussarna stort. Men en hel del turistbussar fanns också på mässan, både eldrivna och bussar med mer konventionell drivlina. En av debutanterna på mässan var direkt unik – den finns ännu endast i ett exemplar. Här presenterar vi ett urval av bussnyheterna på Persontrafik – mer kommer i reportage de närmste dagarna.
En av de bussar som väckte stor uppmärksamhet bland mässbesökarna var VDL:s nya Citea som visades för första gången i Norden, bara några veckor efter den internationella premiären på Innotrans i Berlin. Nya Citea är från grunden byggd som en elbuss och konstruktörerna har därför inte varit låsta av att ”ärva” lösningar från tidigare generationer av bussar med förbränningsmotor utan har åstadkommit en rad smarta lösningar, från batterier under golvet som både ger bussen en låg tyngdpunkt och också gör att den har golvvärme för passagerarna till en unikt genomtänkt förarplats.
Läs mer om nya Citea i vårt reportage från Innotrans i Berlin (klicka här).
På Persontrafik visade VDL nya Citea i tolvmetersversion, men den kommer snart i flera längder, både som klass I- och klass II-buss för regiontrafik. Alex de Jong, chef för kollektivtrafikbussar vid VDL, kunde också avslöja att nya Citea har sålts i 550 exemplar, redan innan serieproduktionen har kommit igång.
Bussmagasinet återkommer med en intervju med Alex de Jong och Fredrik Dahlborg, chef för VDL i Sverige.

Van Hool hade svensk premiär på sin A-serie som kommer att säljas i längder om 12 – 24 meter och som batteri-, bränslecells- och trådbuss. Foto: Ulo Maasing.
Belgiska Van Hool fanns på plats, dels med en Van Hool/Scania TDX29 Astromega dubbeldäckare för kollektivtrafik, välkänd i flera regioner i Sverige, dels med en tolvmeters batteribuss med genomgående låggolv i sin nya A-serie. Även här var det nordisk premiär. Bussen visades första gången på European Mobility Expo i Paris i somras.
Den buss som Van Hool visade på Persontrafik har ZF:s portalaxel AxTrax med navmotorer på 140 kW och ett batteripaket från Akasol om 490 kWh. Karossen är huvudsakligen av rostfritt stål och bussen finns med två eller tre dörrar. Stolrna kommer från Kiel och antalet sittplatser är maximalt 41.
Van Hool begränsar sig dock inte till att producera A-serien som batterielektrisk buss. Den erbjuds också med bränslecellsdrift och som trådbuss, precis som företagets 24-metger långa BRT-buss ExquiCity som bland annat trafikerar MalmöExpressen i Malmö. De bussar som går där idag är gashybrider, men den kommande MalmöExpresslinjen får batteridrivna, dubbelledade ExquiCity.
Van Hools A-serie kommer inte bara att finnas med tre olika utsläppsfria drivlinor utan i längder från 12 – 24 meter, alltså från normallånga stadsbussar till dubbelledade.
Någon turistbuss presenterade inte Van Hool. Det har sina skäl. Nästa månad kommer företaget nämligen att visa en helt ny generation turistbussar, T-serien. Bussmagasinet är naturligtvis på plats och rapporterar. Men hittills har Van Hool inte avslöjat något om nyheten, mer än att den kommer.
Konkurrensen på elbussmarknaden skärps snabbt med allt fler aktörer som bryter sig in. Holländska Ebusco visade för första gången i Norden upp sin batteribuss Ebusco 3.0 som i likhet med VDL:s nya Citea är byggd som elbuss från början och med genomgående låggolv och till stor del byggd i komposit, vilket gör bussen lätt. Den tolvmeteersbuss som Ebusco visade på på mässan väger endast 9,5 ton och har enligt tillverkaren en räckvidd på upp till 575 kilometer på en laddning.
Företaget har varit mycket offensivt i sitt fösäljningsarbete och tagit hem order på åtskilliga bussar i ett antal länder redan innan produktionsstart. I Sverige har Connect Bus beställt 47 Ebusco 3.0, både 12- och 18-metersbussar. Svealandstrafiken har beställt 23 bussar till BRT-linjen i Örebro och Nobina har beställt 76 bussar till Oslo.
EvoBus Sverige hade flera välkända modeller i sin monter, från elbussen Mercedes-Benz eCitaro till en Intouro med en läcker lackering som andades sjuttiotalsvibbar. Men även här fanns en nordisk premiär, nämligen nya Setra ComfortClass och TopClass. EvoBus presenterar bussarna som att de har fått en ansiktslyftning som ger bussen ett lite lyxigare utseende.
Men under skalet finns flera viktiga nyheter, inte minst uppgraderade säkerhetssystem. Bland dessa finns Active Drive Assist 2 som gör det möjligt att köra bussen halvautomatiskt men också håller koll på föraren. Den nya bromsassistenten upptäcker såväl rörliga fotgängare som sådana som stannar plötsligt. Systemet varnar föraren samtidigt som bussen bromsas in med upp till 50 procent av full bromseffekt.
På Persontrafik fanns två exemplar av nya, en 516 HDH inne på mässan och en 515 HD för provkörning. Vi har tidigare presenterat nya Setra i Bussmagasinet – klicka här.

Ivecoåterförsäljaren Wetlandia presenterade två Nordennyheter. Dels en E-Way batteribuss på 10,7 meter…
Även Ivecoåterförsäljaren Wetlandia kunde i sin monter presentera två Nordenpremiärer, dels en 10,7-meters Eway elbuss, dels en Iveco Daily Access gasbuss. Dessutom fanns hos Wetlandia en fullstor Crossway gasbuss.
Den version av E-way som presenterades på Persontrafik är en behändig liten buss som säkert passar bra i mindre städer eller i områden med trånga gator.
Bredden är bara 2.33 meter, vilket gör att antalet sittplatser är begränsat till sjutton. Dessutom finns rullstolsplats. Iveco E-way finns o flera längder, från 9,5 till 18 meter
Bussen har en elmotor på 160 kW och högenergibatterier på 293 kWh, men går att få med 334, 376 eller 418 kWh batterier. Laddning sker via en Combo2-kontakt. Det är således en buss för depåladdning.
Den Daily Access som Wetlandia visade finns såväl som klass A-buss, som klass I och klass II-buss.
Tillgängligheten är mycket god, i grundutförande utrustad med en manuell ramp, men elektrisk ramp finns som alternativ. Den dubbla dörren är 1,2 meter bred.
Bussmagasinet återkommer med ytterligare reportage om bussutställningen på Persontrafik!
Lämna ett svar