Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kommersiell busstrafik – möjlighet som få regioner utnyttjar

Samverkan med kommersiell busstrafik är en outnyttjad möjlighet, sa fr v Oscar Sundås, Sveriges Bussföretag, Pär Åkerberg, Åkerbergs Trafik och David Widlund, Värmlandstrafik.

Kommersiell busstrafik i offentlig samverkan är en outnyttjad möjlighet. Regionerna vet inte hur det går till och ser olika hinder för att våga ta steget. Samtidigt kan det vara ett kostnadseffektivt sätt att utöka sitt utbud. På Persontrafik presenterade Åkerbergs Trafik och Värmlandstrafik framgångsrika exempel på hur samverkan kan gå till.

Av Paula Isaksson

Att satsa på samverkan med kommersiell trafik är ett sätt för regionerna att komplettera sitt eget utbud. Ändå är det bara få av landets regioner som samverkar med kommersiella tågföretag och bussföretag.

– Det finns en viss osäkerhet och avvaktan kring att ingå i olika typer av samverkan, sa Oscar Sundås, ansvarig för kommersiell trafik på Sveriges Bussföretag, på ett av torsdagens seminarier på Stockholmsmässan.

I en undersökning som Sveriges Bussföretag gjorde för ett år sedan är de flesta regioner positivt inställda till att möjligheten till samverkan finns. Men samtidigt ser de flera utmaningar. Dels handlar det om långsiktigheten – att regionerna är oroliga för att de kommersiella aktörerna ska frånträda trafiken med kort varsel. Man ser också problem med att biljettsystemen är olika. Flera menar dessutom att den kommersiella trafiken uppfyller andra behov än vad deras egen trafik gör. Regionerna vet heller inte hur samverkan ska gå till och vad de får, respektive inte får, göra.

– De ser samverkan som en juridisk gråzon. Men därför har vi låtit en advokatbyrå ta fram en vägledning för samarbetsavtal i kollektivtrafiken, sa Oscar Sundås.

Den vanligaste ersättningsmodellen i de samverkansavtal som finns idag är utfallsbaserad, det viss säga att regionen betalar ut en ersättning utifrån hur många som faktiskt åker med bussen.

– En av de regionala företrädarna som vi pratade med i undersökningen konstaterade att det inte finns något annat lika kostnadseffektivt sätt att utöka sitt utbud på än att bara betala för de personer som åker med den kommersiella trafiken, sa Oscar Sundås vidare.

Ett exempel på samverkan mellan det offentliga och kommersiella är Trosabussen som Åkerbergs Trafik kör mellan Trosa och Linjeholmen via Vagnhärad. Trafiken startade 2010 som en tjänstekoncession där Sörmlandstrafiken subventionerade trafiken under fem år. Sedan 2014 drivs linjen helt kommersiellt i biljettsamverkan med Mälardalstrafik. Med biljetten Movingo kan resenärerna inte bara åka med Åkerbergs bussar utan också i Stockholmstrafiken.

Enligt vd:n Pär Åkerberg bygger affärsuppgörelsen på tillit och att man löser problemen tillsammans.
– Det är viktigt att man har samma tankar om hur man vill utveckla trafiken. Vi har kontinuerliga möten och det är högt i tak med många bra diskussioner.

Långsiktighet är också viktigt för att skapa förtroende, menade Pär Åkerberg.

– Man måste se långsiktigt och visa det för beställarsidan och kunderna. Det som är viktigast är tryggheten för resenärerna, och kommunen har lovat att den här linjen ska finnas kvar i all framtid, även om vi avvecklar den. Då kommer den upphandlas istället.

Ett annat exempel på samverkan är VyBus4You:s direkttrafik mellan Karlstad och Örebro. Den föranleddes av att den skattesubventionerade regionala tågtrafiken på sträckan lades ner 2020. Istället hänvisades resenärerna att resa med Värmlandstrafik mellan Karlstad och Karlskoga och med Länstrafiken på sträckan i Karlskoga–Örebro.

– Vi såg att det fanns utrymme här att göra något mer än att tillföra trafik från det offentligas sida på sträckan. Det fanns plats för både linjetrafik och expressbusstrafik, berättade David Widlund, marknadschef på Värmlandstrafik.

I samverkan deltar VyBus4You, Värmlandstrafik/Region Värmland och Länstrafiken/Region Örebro län. Trafiken fungerar på samma sätt som länstrafiken, resenärerna visar sina biljetter och tar plats ombord på bussen.

– Vi hade länge diskuterat att ha en genomgående trafik mellan Karlstad och Örebro men det skulle bli både dyrt och komplext. Vi får se här det som en test och än så länge ser det ut att lösa de behov som finns, sa David Widlund.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)