
Mitt under pandemin satte Västtrafik och Transdev 140 nya elbussar i trafik i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.
Mitt under pandemin satte Transdev 140 nya elbussar i trafik i Göteborg. ”Dessutom var det extremt mycket mer att göra än vid en vanlig trafikstart eftersom en massa infrastruktur skulle komma på plats och vi behövde utbilda 700 förare”, berättade Transdevs Niclas Blomqvist på ett seminarium på Persontrafik om resultat och lärdomar från Nordens största elbussatsning.
Av Paula Isaksson
Idag körs nästan 50 procent av alla stadstrafik i Göteborg på el. Utvecklingen har skett successivt och till 2030 ska Västtrafik ha genomfört en storskalig elektrifiering av trafiken i stadstrafiken i regionen.
– Vi började med olika pilotprojekt som lärde oss väldigt mycket ihop med branschen. Det har ingjutit mod i vår organisation och gett oss kunskap på en helt annan nivå än vad vi annars hade kunnat få. Vi har haft ett stort erfarenhetsbyte med kollegor både inom Sverige och internationellt, berättade Västtrafiks hållbarhetschef Hanna Björk.
Västtrafiks senaste stora satsning på elbussar skedde 2020 då Transdev satte 140 nya elektrifierade fordon i trafik. Satsningen innebar att Västtrafik blev störst i Norden vad gäller elbussar. Nästa år kommer trafiken utökas med ytterligare 160 elbussar.
– Vi har gått från noll till över 300 elbussar på fyra år. Det är en naturlig del i våra upphandlingar att vi ska elektrifiera hela stadstrafiken. Vi ser också möjligheter att elektrifiera regiontrafiken, sa Hanna Björk.
För Transdev innebar trafikstarten mitt under pandemin 2020 flera utmaningar. På kort tid skulle man hinna färdigställa pantografer och laddinfrastruktur på flera depåer. Dessutom skulle det byggas en helt ny depå och utöver elbussarna skulle 200 andra bussar bli klara till trafikstarten. Leveranser försenades och ovanpå allt skulle Transdev hinna rekrytera och utbilda 700 förare i hantering av laddning med mera.
– Det har varit en utmaning att leverera en effektiv och punktlig trafik samtidigt som bussarna ska laddas ute på stan. Dessutom är Göteborg en stad i förvandling med flera stora infrastrukturprojekt vilket gör att vi måste köra andra vägar. Det har påverkat våra kunder och hur vi planerar trafiken, sa Niclas Blomqvist på Transdev.
Trots allt har Transdev lyckats leverera en trafik med hög servicegrad och punktlighet. De tysta bussarna har också inneburit en mycket bättre arbetsmiljö för förarna. Men utmaningarna tar inte slut i och med att avtalet upphör, menade Niclas Blomqvist. Eftersom elbussar har längre livslängd än andra bussar kommer de fortfarande vara fullt kördugliga efter avtalstiden.
– Detta är någonting som branschen måste hitta lösningar på som exempelvis längre avtal eller övertagandeklausuler för att minska riskerna i upphandlingarna.
På seminariet medverkade också Martin Spjern, marknadschef för Volvo Bussar i Sverige som tidigt började driva projekt med elektrifierade bussar. Ett av dem var Electricity i Göteborg där Volvo Bussar i samarbete med olika aktörer designade en testlinje.
– Vi har jobbat med elektrifiering av bussar i olika steg, det har varit ett långsiktigt strategiskt arbete och mycket lärande. Elektrifiering av bussar är vår ledstjärna och vi har satsat på att samla ihop så mycket erfarenheter som möjligt från olika samarbeten och projekt.
Lämna ett svar