Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snabbt och vätgasdrivet mellan Gotland och fastlandet

Senast 2030 räknar Gotlandsbolaget med att sätta in en storskalig, vätgasdriven katamaran i trafiken mellan Gotland och fastlandet. Bild: Gotlandsbolaget.

Senast 2030 ska det ta mindre än tre timmar att resa sjövägen mellan Gotland och fastlandet. Gotlandsbolaget planerar att inom några år göra en miljardsatsning och beställa världens första storskaliga snabbgående katamaran med vätgasdrift, Gotland Hydrocat. Fartyget är det andra i Gotlandsbolagets Horizonserie.

Horizonserien bygger på snabbgående passagerar- och fraktfartyg och lanserades som konceptmodell under 2021 med Gotland Horizon i spetsen. Både Gotland Hydrocat och Gotland Horizon utvecklas för att minimera utsläppen från sjöfarten. De två fartygsmodellerna kommer att kunna erbjuda snabbare, flexiblare och mer hållbara resor till och från Gotland.

Gotlandsbolaget har som mål att Gotlandstrafiken ska vara klimatneutral senast 2045. Ett av de viktigaste initiativen för att nå målet är utvecklingen av en ny generation fartyg.

– Horizonserien är vårt enskilt viktigaste initiativ för att minska avtrycket från sjöfarten. Vi har en lång tradition av att utnyttja den senaste tekniken och ständigt modernisera vår fartygsflotta, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget.

Fartygen är designade för att drivas av fossilfri vätgas vars primära utsläpp är vattenånga. Båda fartygen har dock en så kallad multifuel-lösning vilket innebär att med en relativt enkel anpassning kan fartygen drivas av andra fossilfria drivmedel.

Arbetet med att utveckla all nödvändig teknik pågår och Gotlandsbolagets ambition är att Gotland Hydrocat ska kunna beställas senast 2025 för att tas i trafik senast 2030. Modellen och designen för Gotland Hydrocat är framtagen av Gotlandsbolaget i samarbete med Austal, ett av världens ledande varv för konstruktion och byggande av katamaraner.

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)