Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världens största elbussdepå invigd

Världens största elbussdepå har nu invigts i Qatar. Foto: Qatar ministry of transport.

 

Nu har världens största elbussdepå invigts. Det är bussdepån Lusail i Qatar som har plats för 478 bussar. Depån är en del av emiratets storsatsning i samband med Fotbolls-VM som inleds i Qatar i november.

Den väldiga depån drivs till stor del med solenergi – 11 000 solpaneler genererar dagligen dyra megawatt el. Solpanelerna har en sammanlagd yta av över 25 000 kvadratmeter. Depån består av 24 olika byggnader förutom själva uppställningsplatserna för elbussarna.

Depån är uppdelad i tre zoner. Den första av dessa har 478 uppställningsplatser för bussarna samt 248 laddstationer. Till det kommer särskilda byggnader för reparationer, kontroll av bussarna, tvätt och dammsugning.

ABB har levererat laddstationer till elbussarna i Qatar, både för depåladdning och snabbladdning på linjerna. Foto: ABB.

Den andra zonen är avsedd för personalen på depån och är dimensionerad för upp till 1 400 personer med matsalar, rekreationsutrymmen, moské, administration med mera.

Den tredje zonen är en depå med uppställningsplats för 24 eldrivna BRT-bussar och med lika många laddstationer.

Inom anläggningen finns också ett kontrollcenter som övervakar all busstraafik.

Jättedepån i Lusail är en del av Qatars program för bussinfrastruktur med åtta busstationer och fyra depåer med sammanlagt mer än 650 laddstationer för elbussar. Programmet omfattar även fyra infartsparkeringar och 2 300 busshållplatser i och omkring Doha City.

Inför Fotbolls-VM har kinesiska Yutong levererat 741 elbussar till Qatar. Bland leverantörerna av laddutrustning finns ABB som har levererat laddstationer till såväl depåer som för snabbladdning ute på linjerna.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)