Redan dagen innan mässan Persontrafik öppnar på Stockholmsmässan i Älvsjö samlades ett 60-tal personer från bussbranschen, taxinäringen och färdtjänstverksamheter i diplomatstaden i Stockholm, närmare bestämt i brittiska ambassadörens residens. Där visade brittiska busstillverkaren Mellor tillsammans med sin svenska representant BK Invest sin nya lilla elbuss Sigma 7 som redan har sålts i närmare 50 exemplar i Sverige.
Sigma 7 har vi tidigare presenterat i ett fylligt reportage (klicka här) och beskrivit som en sötnos i bussvärlden. Det är en buss som bygger på flera innovativa lösningar och som har stora fönsterytor med långt nerdragna fönster som gör interiören ljus och luftig.
Men vid evenemanget på brittiska ambassaden visade Mellor även en helt ny, bränslecellsdriven minibuss för färdtjänst, flelxinjer och liknande trafik: Citybus H2-Tech. Bussen är byggd med Renault Master som bas, men karossen är Mellors.
Slående är de nerdragna sidorutorna som gör interiören ljusare och luftigare än vad som är vanligt på den här typen av bussar. Även rullstolsburna passagerare har god sikt ut.
– Om vi ska vinna nya resenärer till kollektivtrafiken måste vi tänka nytt. Vår filosofi är att en buss ska fungera lika bra och upplevas lika positivt av alla kategorier resenärer. Om vi fortsätter som vi alltid har gjort i branschen kommer också marknaden att vara som den alltid har varit, sa Steve Reeves som är affärsutvecklingschef på Mellors moderföretag Woodall Nicholson.
– Vi är mycket stolta över att Renault har vänt sig till oss och sökt ett samarbete.
Den buss som Mellor visade är en första förseriebuss vilket betyder att det säkert kommer att ske vissa modifikationer på kommande exemplar. Men grunden är lagd. Bussen har genomgående plant låggolv och en total kapacitet på upp till femton passagerare.
En batterielektrisk version av minibussen, Oreos M20, med plats för 20 passagerare kommer att lanseras inom kort.
Den buss som vi såg på hade sju sittplatser, fyra stående resenärer samt en rullstol. Om ingen rullstolsburen passagerare reser med tillkommer två sittplatser på klaffstolar. Men andra konfigurationer finns.
Tillgängligheten genom den breda dubbeldörren är god och naturligtvis finns en manuell rullstolsramp. Golvhöjden i främre delen av bussen är 25 centimeter och baktill 35 centimeter.
Elmotorn på 57 kW får sin kraft från en bränslecell från franska HYVIA. PVI, ett dotterbolag till Renault, har svarat för elektrifieringen och installationen av vätgassystemet..
Vätgastanken rymmer 4,5 kilo vätgas vilket ger bussen en räckvidd på upp till 300 kilometer. Att tanka den går snabbt – full tank tar fem minuter. Litiumjonbatterierna har en kapacitet på 33 kWh.
Som standard finns luftkonditionering vid förarplatsen men som tillval kan luftkonditionering fås även för passagerarutrymmet.
Vid den brittiska ambassaden visade Mellor även Sigma 7 som redan sålts i närmare 50 exemplar i Sverige med Nobina och Connect Bus som första kunder. Bussarna ska gå i linje- och flexlinjetrafik i Göteborg.
BK Invest och Mellor avser också att lansera större versioner av sin Sigmaserie i Sverige.
– Vi kommer att ta in 8-, 9- och 10-metersversionerna av bussen till den svenska marknaden, framhöll Steve Reeves.
Mellor har valt att inte åstadkomma maximal räckvidd för bussarna utan optimal. Man väljer helt enkelt att dimensionera batterikapaciteten efter bussarnas användningsområde, vilket gör att vikten kan hållas nere och därmed också energiförbrukningen. Således har de Sigma 7 som nu levereras till Sverige en räckvidd på cirka 200 kilometer på en laddning.
Lämna ett svar