Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvokoncernen lånar miljardbelopp till elsatsning och självkörande fordon

Volvo arbetar sedan många år med att utveckla eldrivna, autonoma bussar. Foto: Ulo Maasing.

Volvokoncernen, AB Volvo, får låna 500 miljoner euro (cirka 5,5 miljarder kronor) av den europeiska investeringsbanken, EIB. Pengarna ska användas till att stödja investeringar i forskning, utveckling och innovation i teknik för kommersiella elfordon, aktiv och passiv säkerhet och självkörande fordon, samt i förbättrad energieffektivitet. I AB Volvo ingår Volvo Bussar och Volvo Lastvagnar, däremot inte Volvos personbilsverksamhet.

EIB ger stöd till Volvos forsknings-, utvecklings- och innovationsprojekt eftersom det kommer att bidra till att minska koldioxidutsläppen, samt att öka elektrifieringen av tunga, kommersiella yrkesfordon. inklusive elektrifiering av fordonsparker, utbyggnad av högpresterande laddningsnät och utveckling av teknik och infrastruktur för vätgasbränsleceller.

Projektet kommer att inriktas på elektrifiering av kommersiella fordon, alltså bussar och lastbilar.

– Volvos FoU- och innovationsprojekt kommer att ta oss ett steg närmare en koldioxidsnål ekonomi. På så sätt pressar vi gränserna för den europeiska fordonsindustrin, för att få fram renare, säkrare och smartare lösningar, vilket kommer att gynna oss alla, säger EIB:s vicepresident Tomas Östros.

– Transport- och infrastrukturindustrin behöver snabbt ställa om till hållbara lösningar. Vi är ledande inom den omställningen i dag, men vill skynda på vår forskning och utveckling inom elektromobilitet, säkerhetslösningar och självkörande transportlösningar. Tack vare samarbetet med EIB kan vi fortsätta att öka takten, säger AB Volvos koncernchef Martin Lundstedt.

Tillsammans med Traton (MAN och Scania) samt Daimler Truck (där Daimler bses ingår) har Volvo bildat ett samriskföretag för utbyggnad av högpresterande laddninfrastruktur för bussar och lastbilar i Europa (klicka här).

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)