
Stadsfullmäktige i Oslo har beslutat om kraftigt sänkta priser på periodbiljetter under en kampanjperiod. Foto: Ruter.
För att få fler att välja kollektivtrafiken framför bilen har stadsfullmäktige i Oslo beslutat att genomföra en kampanj där man sänker priset på 30-dagarsbiljetter kraftigt. Biljetterna blir under kampanjperioden nästan 40 procent billigare än vanligt. Med det vill politikerna i Oslo kommun få fler att bekanta sig med kollektivtrafiken, samtidigt som de som inte reser så ofta väljer att resa mer med bussar och spårtrafik.
Kampanjen gäller inte all kollektivtrafik som trafikhuvudmannen Ruter kör i Osloregionen, utan endast i zon 1, Storoslo. Kostnaden för kampanjen och de rabatterade biljetterna står Oslo stad för, inte regionen.
– När allt blir dyrare och vi vet att det drabbar dem hårdast som har minst att röra sig med och som är mest beroende av kollektivtrafiken. Därför kapar vi priset på 30-dagarsbiljetterna kraftigt för alla grupper i hopp om att få fler att välja buss, spårväg eller tunnelbana framför bil. Då får vi också bättre miljö och bättre luft, säger Oslos miljöborgarråd Sirin Stav.
De som reser i zon 1 i Oslo kan under perioden 16 november till och med den 15 december köpa de starkt rabatterade biljetterna. En 30-dagarsbiljett för vuxna kommer då att kosta 499 NOK (cirka 525 SEK). Motsvarande biljett för studerande kostar 299 NOK (cirka 315 SEK) och för barn och ungdomar 249 NOK (cirka 260 SEK). Det är en prisreducering på nästan 40 procent, jämfört med ordinarie pris.
Lämna ett svar