Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Nej till sänkt bensin- och dieselskatt”

Regeringens förslag stärker bilens position i förhållande till kollektivtrafiken, skriver Svensk Kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

”Svensk Kollektivtrafik anser inte att skatt på bensin och diesel ska sänkas, inte ens tillfälligt. Det skulle försämra människors förutsättningar att göra hållbara resval, öka utsläppen och öka bilens konkurrenskraft gentemot kollektivtrafiken ytterligare.” Det skriver Svensk Kollektivtrafik till regeringen med anledning av dess förslag om sänkta drivmedelsskatter. Svensk Kollektivtrafik är branschorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Ordförande i Svensk Kollektivtrafik är Kristoffer Tamsons (M).

I sitt remissvar skriver Svensk Kollektivtrafik att förslaget om sänkt skatt dessutom ska ses tillsammans med andra förslag som regeringen har lagt fram. Även dessa gynnar bilresande och fossila drivmedel, anser organisationen.

– Även i krigskristider måste miljömålen vara viktiga då klimatkrisen inte försvunnit utan snarare måste hanteras med extra skyndsamhet. Istället för att gynna fossila bränslen och privatbilägande och bilresande bör snarare åtgärder som främjar hållbara alternativ såsom kollektivtrafik premieras, skriver Svensk Kollektivtrafik till regeringen.

Organisationen pekar på att den upphandlade busstrafiken idag till över 92 procent körs på förnybara drivmedel eller el. Man framhåller att en skattesänkning på bensin och diesel gör att de förnybara bränslena relativt sett blir dyrare, samtidigt som det sker stora allmänna prisökningar på biodriv medel.

Om de högre drivmedelspriserna ligger kvar på en hög nivå det här året ut kommer kollektivtrafikens kostnader att öka med ungefär 1 – 2 miljarder kronor i år.

– Till detta kommer miljardförluster för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna på grund av kraftigt minskade biljettintäkter under pandemin, konstaterar Svensk Kollektivtrafik.

– De samlade bilgynnande förslagen stärker ytterligare bilens position vid val av färdmedel. De skickar också signalen att den egna bilen är det viktigaste färdmedlet och att utsläpp från bilen är mindre viktiga. Regeringens förslag gör det definitivt svårare och svårare att uppnå 2030-målen för transportsektorn, skriver Svensk Kollektivtrafik.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)