Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussar fortsatt räddning efter MTR:s tågfiasko

UL får fortsätta till sommaren (minst) att köra bussar på grund av MTR:s fiasko i tågtrafiken.

UL, som svarar för kollektivtrafiken i Region Uppsala, fortsätter fram till sommaren att köra insatstrafik med buss mellan Uppsala och Sala. Anledningen är MTR Mälartågs fiasko i tågtrafiken i Uppland som beror på att företaget inte klarar bemanningen och därmed heller inte sitt trafikavtal med regionen. Under hösten har insatstrafik körts även mellan Uppsala och Västerås. Dessa avgångar tas nu över av ordinarie busslinje 773 på samma sträcka, som därigenom får fler avgångar under högtrafik.

Det var i september som UL, med anledning av det ansträngda läget i tågtrafiken, beslutade att sätta in insatstrafik på sträckorna Västerås-Uppsala och Sala-Heby-Morgongåva-Uppsala.

Inledningsvis skulle trafiken köras fram till och med den 10 december. Men problemen har fortsatt och därför har UL beslutat att förlänga bussförstärkningen tills det är säkerställt att tågtrafiken på Dalabanan fungerar som den ska.

– Vi behöver göra den här insatsen mot bakgrund av behovet av en fungerande kollektivtrafik både för resenärer och arbetsgivare. Det är allvarligt att vi inte kan lita på att trafikleverantörer tillhandahåller den trafik som avtalats, säger Stefan Adolfsson, samhällsutvecklingschef, UL.

Under hösten har MTR också meddelat att man skär ner tågtrafiken mellan Uppsala och Gävle från den 11 december. Därför ser nu UL över möjligheten att sätta in insatstrafik med buss även på sträckan Uppsala – Tierp.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)